Knas i SAS-motoren

At SAS har en meget uens flyflåde, har vi diskuteret flere gange her på webloggen. Problemet er at det ikke er rentabelt at have så mange forskellige flytyper, især til de europæiske ruter, som SAS har. Man skal selvfølgelig have fly i flere størrelser, så man kan dække både high- og low-density ruterne mest kosteffektivt. Men inden for begge to dominerende familier af mellemdistancefly, Airbus A320-familien og Boeing 737-familien, findes der typer varierende fra 100 til 200 sæder.

I dag kan Jyllands-Posten afsløre at problemet for SAS er større end som så. For i miljøets hellige navn har man udstyret sine Boeing 737-fly med en særlig type motorer, der er ekstra miljøvenlige. Det burde jo ikke være det store problem. Men det er det. For det gør det svært – for ikke at sige umuligt – at sælge flyene og ligeså besværligt at skaffe reservedele.

På den korte bane gør det vedligeholdelsen af flyene dyrere. Og på den lange bane gør det det sværere at ensarte flåden, da flyene som nævnt er svære at sælge. Og ensartning af flåden er ellers netop det næste skridt som SAS har brug for at tage. Børsnoteringen af Rezidor-hotelkæden burde have skaffet så mange penge i kassen at man i det mindste i et begrænset omfang kan tillade sig at købe nye fly. Det gav 4,7 mia. svenske kroner – hvilket man faktisk ikke får mange fly for.

I dag opererer man både MD-80 fly (-81, -82 og -87 – men det er kun et spørgsmål om antallet af sæder), Boeing 737 (737-600, -700 og -800 – også kun et spørgsmål om sæder), Airbus A321 og A319 i Norden og Europa.

MD-80’erne står først for at blive solgt eller parkeret i Mojave-ørkenen (man har allerede solgt nogle til blandt andet søsterselskabet Spanair). De noget nyere 737’ere burde også være en attraktiv salgsvare, da 737’eren er lavprisselskabernes yndlingsfly. Men det sætter de miljørigtige motorer tilsyneladende en stopper for. Umiddelbart virker det som om det er planen at satse på en flåde af fly i Airbus A320-familien (A318-321). Det bygger jeg på efterårets indkøb af fire A319-fly – de første i selskabets flåde. Selskabet har dog gennem længere tid haft det problem at man har haft for stor gæld til at kunne låne flere penge til de kostbare flyindkøb.

This entry was posted in Alle indlæg. Bookmark the permalink.

0 Responses to Knas i SAS-motoren

  1. Anonymous says:

    Genial blog du har!!

    Lige et par spørgsmål:

    - Kan SAS ikke lease fly, i stedet for at købe nye?

    Hvordan ser SAS’ økonomi ud? Her tænker jeg på egenkapital(hvis en sådan overhovedt eksisterer), chancer for at få overskud i år osv.

  2. Andreas says:

    Tak for det.

    Jo, det kan de godt. Og det gør de også. Men det er dyrere jo dårligere kreditvurdering man har.

    SAS’ egenkapital ligger rimelig stabilt på 12 mia. svenske kroner. Man har dog stadig en gæld på 11 mia. skr. Det giver en gæld i forhold til egenkapital ratio per 30/9-2006 på 0,95. Man har arbejdet hårdt på at nedbringe gælden. Således var ratioen i 30/9 2004 på 1,59.

    Chancerne for et overskud i år er rimelig gode. I Q1 fik man et underskud på over en mia. skr., men Q2 og Q3 bød på overskud på over 500 og 600 mio. skr., så man samlet for årets første ni måneder kom ud med et lille plus på 93 mio. skr. Årsregnskabet kommer 7. marts.

    Så alt i alt ser det fornuftigt ud. Lindegaard har, som nævnt tidligere, gjort et ihærdigt arbejde for netop at nedbringe gælden så man kunne få råd til at “vifte lidt med ørerne” igen.

  3. Andreas says:

    Lad mig tilføje at kreditvurderingen fra verdens førende inden for den slags, Moody’s, er stærkt afgørende for den rente SAS kan låne penge til.

    Efter et slemt 2004 blev SAS nedgraderet til B2 hos Moody’s, men man håber at pengene fra Rezidor børsnoteringen kan være med til at man hopper op ad hos Moody’s og kan låne penge billigere end det er tilfældet i dag.

    Læs evt. mere her: http://borsen.dk/nyhed/99382/

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>