Internationale luftfartstendenser, del 2

Som lovet får I her anden afdeling af fortællingen om de internationale luftfartstendenser. Denne gang med fokus på særligt interessante selskaber.

LAN
Mens alle andre har øjnene rettet mod USA, Asien og Mellemøsten er et sandt luftfartsimperium ved at opstå i Sydamerika. Det chilenske selskab LAN har således spredt sig til nabolandene med selskaberne LAN Argentina, LAN Peru og LAN Equador. Peru-afdelingen er associeret medlem af Oneworld, og de to andre er på vej i 2007. LAN-familien transporterer 8 mio. passagerer om året med 75 fly til 56 destinationer og er kontinentets største flyselskab, og det eneste med datterselskaber i flere lande. Med brasilianske Varigs konkurs bliver det spændende at se om LAN kan fortsætte de gode takter. At der er gang i chilenerne, er der i hvert fald ikke tvivl om.

Emirates og Etihad
Folk, der har lommerne fulde af penge er altid værd at holde øje med. Og det er hvad man har i De Forenede Arabiske Emirater, hvor de enkelte emirater er begyndt at konkurrere med hinanden om hvem der har det fedeste flyselskab med flest store Boeing- og Airbus-fly. Den suveræne førerhund er det Dubai-baserede Emirates, der ekspanderer som en gal ud over verden og inden for få år sandsynligvis har gjort Dubai til en central hub for verdens flytrafik på linje med Singapore, Frankfurt og Atlanta. Som den største Airbus A380-kunde med 43 eksemplarer(!) er der ingen ved siden af Emirates i ørkensandet, men Etihad, med base i Abu Dhabi gør ellers hvad de kan ved at indsætte ét nyt langdistancefly om måneden. Både Etihad og Emirates har kun få år på bagen, og konkurrerer med selskaber som GulfAir, Kuwait Airways og Qatar Airways. Det væsentligste parameter for de konkurrerende luftsheiker er ekstravagante business- og førsteklasser med ekstremt god plads og service. Og pengetankene er langt fra tomme, så hold et godt øje med især Emirates i de kommende år – også fordi de har annonceret at ville lande i København en dag. Forsinkede A380’ere har dog gjort det umuligt at løsrive fly fra andre ruter til at det er blevet en realitet endnu.

Alitalia
Mens de buldrer derudaf i Sydamerika og Mellemøsten, så ser det noget værre ud i Sydeuropa, hvor en stor del af den italienske stats ejerandel i Alitalia netop nu er i gang med at blive solgt. Et salg, som dog ikke er så interessant efter at det har vist sig at AirFrance-KLM ikke deltager i opløbet af interesserede. Men derfor er det stadig spændende at se hvem der løber med Europas sidste alvorligt kriseramte luftfartsselskab – og om det lykkedes ”den heldige ejer” at få skuden på ret køl igen. Alitalia lider under nogle af de samme sygdomme, som Lindegaard heldigvis fik kureret SAS for – høje personaleudgifter og stive fagforeningsregler. Desuden tumler selskabet med et problem som SAS heller ikke er fri for – nemlig i Alitalias tilfælde to hubs, Milano Malpensa og Rom.

SkyEurope
RyanAir, Easyjet og Sterling er på den brede befolknings læber, når snakken falder på lavprisselskaber. Men man kan lige så godt begynde at lære et nyt navn; SkyEurope. Det er nemlig navnet på Østeuropas første og største lavprisselskab, som allerede nu har et i imponerende rutenet betjent af 18 Boeing 737-fly. Kombinationen af befolkninger, der får stadig flere penge mellem hænderne, flotte hjembyer, der også er attraktive for os vesterlændinge og en region, som de andre lavprisselskaber ikke har lagt de store kræfter i tidligere, gør at SkyEurope absolut er værd at holde øje med. Foruden de 18 nuværende fly har man yderligere 26 Boeing 737-700 fly i ordre fra Seattle.

Jet Airways
Et godt eksempel på den eksplosive vækst i den indiske luftfartsindustri er det privatejede Jet Airways, som jeg selv havde fornøjelsen at flyve med tilbage i september 2004 – hvilket er rigtig længe siden, når man taler det vækstgale Indien. Dengang var Jet Airways kun et indenrigssselskab med Boeing 737-fly. I mellemtiden har man åbnet udenrigsruter til bl.a. Singapore og London med indlejede Airbus A340-fly, bestilt 10 langtrækkende Boeing 777-300ER og netop også bestilt 10 af de nye 787’ere. En del af de nye selskaber i verdens største økonomi vil sikkert knække halsen, men Jet Airways er bestemt en af dem, der vil overleve og vokse sig store.

Russere på vej frem
Det nationale Aeroflot er stadig Ruslands største luftfartsselskab med 7,2 ud af de 33 mio. passagerer, som de i alt 150 russiske flyselskaber fløj med i 2006. Men det traditionsrige selskab bliver åndet i nakken af flere interessante aktører. Sibir Airlines, der markedsfører sig under sin IATA-kode S7 (svarer til SAS’ SK) havde således 4,9 mio. passagerer, mens det Skt. Petersborg-baserede Rossiya havde lige over 3 mio. passagerer. Aeroflot er medlem af SkyTeam-alliancen, mens Rossiya pusler med planer om at søge om optagelse i StarAlliance fra 2008. Generelt er der grøde i det russiske luftrum, hvor vestlige flytyper bliver mere og mere almindeligt.

SAS
Til sidst et par ord om vores egen SAS, selvom jeg lovede noget andet i indledningen af første kapitel. Det er nemlig også interessant i et internationalt perspektiv, at den svenske stat sandsynligvis sætter sin ejerandel til salg i løbet af i år. Den danske stat forventes at følge med, men det afhænger dog af hvad nordmændene gør – for vi skulle nødig risikere at de køber de udbudte aktier og flyttede det hele til Gardermoen!! Der tegner sig ikke længere nogen favoritkøber, efter at Lufthansa flere gange har afvist at de overhovedet skulle være interesserede. Jeg ser dem dog stadig som den mest sandsynlige køber. Men kun et mulehår foran en masse andre mulige købere. Det kunne være islandske FL Group, der ejer andele af Finnair, Icelandair, Sterling og Easyjet. Det kunne være en eller flere kapitalfonde. Det kunne være Københavns Lufthavnes australske hovedaktionær Macqaurie, der netop har købt Qantas. Det kunne være AirFrance-KLM. Det kunne være Finnair. Man skal dog bare huske på at det højest sandsynligt ikke bliver hele den statsejede aktiemajoritet, der bliver sat til salg på en gang. Og det er derfor ikke muligt for en køber med ét hug at sætte sig for bordenden som hovedaktionær med dominerende indflydelse. Nå, meget mere om det emne i de kommende måneder.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg. Bogmærk permalinket.

0 svar til Internationale luftfartstendenser, del 2

  1. t.steno skriver:

    Har ingen anden kommentar, end det er rart, at Krogens spidskompetance igen er nærværende. Tak!

  2. Tejs skriver:

    I forlængelse kan det bemærkes at SAS i går lancerede en kommende rute til Dubai – hvilket vel må betragtes som et semi offensivt træk. Problemet er naturligvis at en anden rute skal lukkes for at skaffe den nødvendige A340…Måske der dog snart bliver mulighed for at købe et nyt fly eller to – yielden steg i hvert fadl 20% i januar. Det må vist betegnes som ganske fint.

  3. Tejs skriver:

    SAS har selv meddelt, at man vil beflyve ruten med en A340. Arlanda-Chicago skulle måske være i farezonen. Alternativt måske en vinterplan uden aftenclyet mellem CPH og EWR.

  4. Andreas skriver:

    Interessant med SAS’ nye rute. Et glimrende eksempel på det jeg skriver med Dubai som et af fremtidens store knudepunkter. Tankevækkende at man lukker på Shanghai, men åbner her. Det kan også være man bruger en A321, som det er tilfældet med den genoplivede Grønlandsrute fra maj. Den blev jo i gamle dage befløjet med en 767’er.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *