Færøsk Airbus-debut

Det færøske luftfartsselskab Atlantic Airways har besluttet sig for at købe et Airbus-fly til deres flåde, der i dag udelukkende består af BAe-146 og Avro-jetfly fra British Aerospace.

Det er ikke flagskibet, megaflyet A380, der finder vej til de stormomblæste øer – og det er nok godt det samme, for det ville ærlig talt blive noget rod, hvis man forsøgte at lande det på den 1250 meter lange bane i Vagar-lufthavnen 🙂

Nej, det er blot en lille A319’er, men flyet er alligevel større og har længere rækkevidde end de eksisterende fly i Atlantic-flåden. Derfor er indkøbet af det nye fly, som leveres senest i 2011, en væsentlig milepæl i det lille men hastigt ekspanderende selskabs historie. A319’eren vil kunne tage 130-150 færinger hjem til jul, mens de nuværende BAe-fly kun kan transportere op til 100 færinger tilbage til Øresundskollegiet, Hanstholm, Esbjerg og andre danske færinge-kolonier. A319’eren besøgte Vagar i 2005 og Atlantic har option på at kunne købe yderligere et fly. For at A319’eren kan komme sikkert ned i 2011, skal banen i øvrigt forlænges til 1450 meter.


Seks af Atlantics 7 BAe-146-fly hjemme til jul, sammen med to af selskabets tre choppere.

Da det hedengangne Maersk Air befløj Vagar skete det med Boeing 737-500 fly, som i teorien ikke burde kunne lande på den korte bane – men gjorde det alligevel. Boeing tog derfor ofte potentielle kunder med samme kortbane-behov med til Færøerne på studietur.

Alle syddanskere bør i øvrigt gøre sig selv den tjeneste, at tage en tur til de utroligt smukke 18 øer i Nordatlanten. Og for nu at tage de værste stereotype opfattelser i opløbet, så er de færøske tunnel-byggerier en vigtig forudsætning for at opbygge en bæredygtig økonomi, hvor hele det færøske samfund er vejforbundet. Desuden er det langt billigere at bore i granit end at bore i den københavnske undergrund.

Når turen går nordpå, kan man vælge at sejle derop – som min gamle moster altid rådede folk til. De 36 timer på Nordsøen er en oplevelse i sig sejl, og i fredeligt sommervejr er det en dejlig afstressende måde at starte sin ferie på. Og grunden til at Omma (færøsk for moster) altid pegede på skibet, er indflyvningen til Vagar-lufthavnen, der tager en ind gennem fjorden på en hoppetur med bjerge på begge sider, efterfulgt af en landing, der af sarte sjæle kan opleves som værende lidt barsk, når kaptajnen banker hjulene i asfalten og foretager det man i en bil ville kalde en katastrofeopbremsning. Nej, bare roligt. Så slemt er det ikke. Men det er noget andet end at lande på Kastrups mere end 3000 meter lange baner.

Som bonus får I til sidst lige et billede fra Bill Clintons besøg på Færøerne sidste år.

Foto: Jens Eystein í Løðu

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *