Flere jagerfly i 2008

Som kernelæseren har bemærket er det mest passagerfly og ikke så meget jagerfly jeg beskæftiger mig med her på bloggen. Om det er et udslag af min opvækst i et kollektiv og medvirken (i klapvogn) ved en Atommarch fra Odder til Århus, vil jeg lade stå hen i det uvisse :-)

Men i det nye år vil jeg forsøge at gøre en undtagelse og stille radaren ind på det køb i 30-40 milliarders klassen af nye jagerfly, som rykker nærmere og nærmere for vores lille nation.

For det er bestemt en sag, der kommer til at trække overskrifter og skabe debat i det kommende år frem mod den endelige beslutning i foråret 2009. Og som sagtens kunne bære at have sin egen weblog. Jeg vil dog nøjes med at parkere indlæggene under label’en “jagerfly”.

Kort før jul skete der det dramatiske, at Eurofighter trak sig ud af kapløbet med svenske Gripen og amerikanske Joint Strike Fighter, om at vinde kontrakten på at levere afløsere for F-16 flyene til det norske og danske flyvevåben. Europæerne mente at de to lande favoriserede JSF, som dansk og norsk erhvervsliv deltager i, på bekostning af de to andre. Og det har Eurofighter-folkene til dels ret i. Således er kravene til modkøb mere lempelige. For Gripen og Eurofighters vedkommende forlanger vi 100 pct. modkøb – altså at virksomhederne skal lægge ordrer hos dansk forsvarsindustri for et beløb svarende til det vi køber fly for. For JSF’eren er kravene ganske anderledes, da dansk industri deltager i et meget mere omfattende samarbejde, der måske – måske ikke – kaster endnu større ordrer af sig end “blot” de 30-40 mia. kroner vi spenderer på jagerfly.

Om Eurofighter melder sig ind i kampen igen vil tiden vise. Men et dramatisk træk, det var det.

Samtidig har statsrevisorerne bedt den danske rigsrevision om at lave en undersøgelse af jagerflyindkøbet, blandt andet på baggrund af de advarselslamper om JSF, som den hollandske rigsrevision tændte sidste år. Rigsrevisorerne startede i november og mens de tygger sig igennem materialet, kan man fornøje sig med dette oplæg fra Rigsrevisionen til hvad undersøgelsen kunne indeholde. Det giver en masse god baggrundsviden.

Endelig så kom Dansk Institut for Militære Studier i oktober med denne grundige undersøgelse og gennemgang af danmarks behov for kampfly. Her kigger man ikke på de tre specifikke kandidater, men diskuterer mere overordnet hvilke behov for luftvåben et dansk militær ville have i fremtiden.

Og sidst men ikke mindst, så kommer der i ny og næ spredte politiske meldinger, som dog mest har karakter af prøveballoner, opsendt af forsvarsministeren eller oppositionen i den indledende fase, inden selve forhandlingerne om hvor mange, hvilken type osv. I oktober var det således antallet af fly man luftede holdninger til.

Det centrale medie i jagerfly-debatten har indtil nu været Ingeniøren, i hvis netarkiv man kan finde 68 artikler ud fra søgeordet “jsf”. Børsen har dog godt fat i den del der angår forsvarsindustrien og ikke mindst Terma, mens politiken.dk også følger rimelig godt med i emnet.

Et af mine nytårsforsæt skal være at følge mere med i jagerfly-debatten i 2008 og blogge om det. Godt nytår.

This entry was posted in Alle indlæg. Bookmark the permalink.

0 Responses to Flere jagerfly i 2008

  1. mads says:

    lyder godt!Synes debatten bliver behandlet sporadisk og overfladisk i pressen, således at jeg/man mister overbliket.

  2. Valdemar says:

    Tilbagekøbskontrakterne er en interessant ting. Saab har gået aggressivt frem i Jylland med opkøb og storkontrakter og har ikke lagt skjul på, at det har gøre med jagerfly. Samtidigt har amerikanernehistorisk været sløve til at opfylde deres returkommissioner.Du skulle vel ikke sidde på nogle absurde tilfælle af dette planøkonomiske fænomen ?

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>