Sterling konkurs – del 2

I det første indlæg om Sterling-konkursen, så vi på de umiddelbare konsekvenser for branchen. Men der er jo også nogle passagerer, som enten havde pakket kufferten og skulle sydpå her til morgen, eller som befinder sig under fremmede himmelstrøg.

Og det er naturligt nok dem, som især de elektroniske medier vil fokusere på. SAS har da også været hurtige til at gå ud med tilbuddet om, at strandede Sterling-passagerer og ansatte kan flyve med SAS-fly hjem til København, hvis der er ledige pladser. Et tilbud, som SAS ikke blot fremsætter for passagerernes blå øjnes skyld, men naturligvis også for at score goodwill hos både de strandede og alle os andre.

Naturligvis koster det lidt ekstra brændstof at der eksempelvis er 150 og ikke kun 100 passagerer i et fly, men grundudgiften til at få flyet i luften, er den samme.

Men skal vi have ondt af de, der er strandede i udlandet? Nej, det skal vi ikke. Selvfølgelig skal de have den hjælp de er berettiget til, hvis de eksempelvis har tegnet en rejseforsikring, der også dækker flykonkurs. Men inden der går for meget “Forbrugerråd” og “forbrugerne kan altid gå med hovedet under armen – det er altid de onde virksomheders skyld”, så lad os lige holde fast i fire ting:

- De strandede passagerer har købt flybilletter, der i mange tilfælde har været urealistisk lave i pris.

- De har købt dem hos et flyselskab, der allerede sidste år sagde at de kun kunne klare to dages pilotstrejke, inden de måtte dreje nøglen om og gå konkurs.

- De har også købt billetterne hos et selskab, der har mistet 600 mio. kroner i de seneste fem år

- og endelig, så har de købt billetterne hos et selskab med islandske ejere. Kollapsen i Island den 29. september har det således øget konkurs-truslen i Sterling betragteligt.

Det har altså været med en kalkuleret risiko, at man har købt billetter hos selskabet. Selvfølgelig har man ikke på selskabets hjemmeside direkte kunne se regnskabsbøgerne og danne sig et indtryk af hvor tæt selskabet var på afgrunden, men man har ikke kunne undgå at vide, at det var forbundet med en vis risiko at flyve med Sterling. En risiko man så har valgt at tage med til fordel for billige billetter.

This entry was posted in Alle indlæg. Bookmark the permalink.

0 Responses to Sterling konkurs – del 2

  1. Anonymous says:

    Har intet med Sterling at gøre – men du vil klart elske humoren.http://www.flightglobal.com/blogs/unusual-attitude/2008/10/oddball-routes-no-4-aberdeen-s.html#moreCphmoose

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>