Aktørguide – del 1: Forsvarskommissionen

Hvem er hvem og hvilke dagsordener har folk? Dette bliver nok ikke helt uvæsentligt at vide, hvis man vil følge lidt med i debatten om indkøb af nye jagerfly til det danske flyvevåben. En debat som med garanti vil stige i intensitet i takt med at vi nærmer os offentliggørelsen af Forsvarskommissionens rapport og den militære anbefaling fra forsvarets eksperter om hvilket fly der er at foretrække. Efter sigende skulle kommissionen barsle med sin rapport i slutningen af marts, og den militære anbefaling forventes offentliggjort samme dag.

Som den servicemindede blogger jeg jo er, får I derfor mit helt personlige bud på en guide til de forskellige aktører i jagerfly-spillet. Vanen tro deler vi det op i et par afsnit.

Forsvarskommissionen
Vi starter i magtens midte med den 29 mand store forsvarskommission, der som bekendt ser og skriver lige nu på en rapport, der skal trække de store linjer op omkring hvordan det danske forsvar skal se ud i fremtiden. Kommissionen peger IKKE på en bestemt flytype og tager heller ikke stilling til om de nuværende F-16 flys levetid skal forlænges. De tegner et billede af fremtidens trusselsscenarier og giver på den baggrund et bud på om Danmark kan forventes at få brug for jagerfly og til hvad. Se kommissoriet her. Udover møder her i landet, så har kommissionen også været på rejser til blandt andet Grønland, USA, England og Afghanistan.

Skål! Karsten Nonbo (V), Lykke Friis og Bertel Heurlin skåler i flaskevand på kommissionens besøg hos de danske troppe i Afghanistan.

De 29 mand kan groft sagt deles op i fem grupper: Formanden, politikerne, embedsmændene, forsvaret og eksperterne.

Formanden får sin egen kategori, da der er tale om den tidligere S-forsvarsminister Hans Hækkerup, som uden tvivl vil forsøge at sætte sit fingeraftryk på rapporten. Hækkerup går ind for et mobilt forsvar, der er i stand til at deltage i operationer i udlandet.

Politikerne er foruden forsvarsministeren forsvarsordførerne fra alle partier i Folketinget. Kommissionsarbejdet er sådan en slags politisk opvarmningskamp forud for forhandlingerne om et nyt forsvarsforlig, og derfor er det også allerede nu særdeles interessant at følge de politiske udmeldinger. Da der er tradition for brede forlig på et så vægtigt område som forsvarets opbygning i de kommende år, spiller Socialdemokratiets John Dyrby en central rolle i det politiske spilfægteri. Han lufter jævnligt sine meninger i hoforganet Politiken, ligesom han er en mand, der presses kraftigt fra flere fronter. Ikke kun kampfly-producenterne og forsvarsindustrien vil have fat i S-manden. Også partifælle oberst Lund og fagbevægelsen vil gerne have fat i Dyrby. Som det er vanen i dansk politik, så spiller DF med forsvarsordfører Ib Poulsen også en central rolle. De radikale har også for vane at bidrage konstruktivt, og udmeldingerne fra unge Helveg er derfor også vigtige at holde øje med. Endelig så drømmer SF’erne som nævnt tidligere om at krone bestræbelserne på at blive et ansvarligt parti med at deltage i forsvarsforliget. Om det lykkes vil tiden vise.

Embedsmændene er ikke kun fra Forsvarsministeriet, men blandt andet også stats- og udenrigsministeriet. Det er dem, der helt konkret skal til tasterne og skrive rapporten – så de spås naturligt nok stor indflydelse på den endelige ordlyd.

Kunne man forestille sig at sygehusdirektørerne sad med i en sundhedskommission? Nej vel. Men sådan er det i forsvarskommissionen, hvor forsvaret selv fylder godt rundt om bordet. Her er ikke bare forsvarschefen på plads, men også en hel perlerække af ”underdirektører”. Umiddelbart virker det på udeforstående en anelse mærkeligt. Skal man være en smule konspiratorisk og holde fast i tanken om de tre værns interne rivalisering, så er det værd at bemærke at kun én af de syv militære folk har en fortid i Flyvevåbenet, nemlig chefen for Forsvarets Planlægnings- og Driftsstab, generalmajor Per Pugholm Olsen.

Den bedste forsvarsminister Danmark aldrig har haft taler med en repræsentant for den afghanske hær.

Den sidste gruppe er eksperterne, som er en blanding af sikkerheds- og forsvarspolitiske eksperter, som det er meget naturligt at have med. Det er også her man finder det mest rebelske element til dato, nemlig Bertel Heurlin, der før jul langede kraftigt ud i medierne mod formanden. Og mon ikke vi vil se flere kontroversielle udmeldinger fra denne kant, efterhånden som vi nærmer os det sidste punktum – og i tiden derefter. Her er det værd at bemærke, at eksperterne er med i kommissionen for at bidrage med ekspertviden (sjovt nok) og i realiteten ikke har indflydelse på de endelige konklusioner. Og det kan jo godt være at enkelte af eksperterne i slutfasen ikke kan forlige sig med det, og derfor føler behov for soloudmeldinger.

I kommende afsnit vil vi se nærmere på andre centrale aktører, så som producenterne, industrien, de tiloversblevne eksperter, diverse soldaterorganisationer, interesseorganisationer m.m.

This entry was posted in Alle indlæg. Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>