Amerikanske rigsrevisor-smæk til JSF

Den amerikanske rigsrevision, GAO, har for vane hvert år i marts at udsende en lille statusrapport om Joint Strike Fighter-projektet. Og i år er ingen undtagelse. Således kom de i sidste uge med rapporten, der har titlen “Joint Strike Fighter – Accelerating Procurement before Completing Development Increases the Government’s Financial Risk”.

Alene den titel bør få enhver ansvarlig dansk politiker til at udprinte rapporten og sætte sig med en kop mokka for at nærlæse den.

Men da middelklassen også skal brandbeskattes og der skal spekuleres i statsministerens snarlige farvel, så kan det måske være svært for visse MF’ere at få tid til at læse rapporten. Så til dem og jer, kære læsere, kommer her et “executive summary” og en analyse af rapportens konklusioner.

Som skatteyder har jeg især fokus på den forventede stykpris for den lille flyvemaskine, der fortsat er storfavorit til at blive Danmarks kommende jagerfly i de næste 40-50 år. Og lige netop her er der særdeles gruopvækkende læsning i rapporten.

I 2007 anslog GAO at stykprisen for anskaffelse ville blive 123 mio. USD. Det estimat er nu vokset til 142 mio. USD (side 11).

Rapportens overskrift hentyder til at Lockheed-Martin regner med at lade udviklingsfasen og leveringsfasen lappe ind over hinanden, hvilket vil forøge regeringens finansielle risiko, mener GAO. Først i 2014 vil 100 procent af de planlagte “flight tests” være gennemført. Men her vil det amerikanske forsvar allerede have fået leveret 506 fly og brugt 72,3 mia. USD! Man begynder altså at få et fly leveret længe inden det er færdigt. I 2011 vil kun 34 procent af testflyvningerne være gennemført, men forsvaret vil stå med 132 fly. (side 21).

For Danmark ser det for nuværende ikke ud til at blive et problem med det overlap, hvis vi skulle gå hen og vælge JSF, da vi tidligst har brug for dem i 2016. Men generelt er det stærkt bekymrende.

Udviklingen af JSF-flyet vil tage længere tid og koste mere end Pentagon fortalte Kongressen sidste år, og samtidig ønsker forsvaret at få flere fly leveret hurtigere.

Et fælles forsvarsteam anslår at der skal bruges yderligere 7,4 mia USD til udvikling af flyet og at det vil betyde at udviklingfasen først endeligt kan afsluttes i 2016. (side 2) De 7,4 mia. USD vil betyde en 17 procents stigning i udviklingsomkostninger i forhold til sidste års status.

Hvad skal vi så mene om det?
Om 10 år, når flyet er forsinket og ender med at koste 2,5 gange så meget som de 55 mio USD jeg som skatteyder er blevet lovet at skulle betale, så er der i hvert fald ingen nuværende politikere eller ministre, der kan sige at de ikke var advaret på forhånd. Lige så fedt og “næste generations-agtigt” flyet er rent teknisk, lige så kraftigt lyser advarselslamperne. Ja, jeg vil næsten sige at pæren er sprunget i lampen på grund af overspænding…

Bør det afholde os fra at købe flyet?
Det skal jeg ikke afgøre, da der sikkkert er en masse tekniske argumenter for at gøre det. For eksempel vil F-18 være et halv gammelt fly om 10 år, mens JSF vil være spritnyt – hvis det findes :-) Til gengæld lover F-18 at kunne levere til tiden og til prisen. Gripen? Hvor JSF har teknikken som “unique selling point” og F-18 har pris og sikkerhed for levering til tiden, så kan jeg ikke se på hvilket punkt Gripen skulle distancere sig fra de to andre. Men tillad mig at vende tilbage en dag med en opsummering af stærke og svage sider hos de tre kandidater og vinderchancer.

Min overordnede pointe er at politikerne skal vælge det fly de har det bedst med, men gøre det med åbne øjne og være bevidst om de ulemper og risici, der er forbundet med det valg man træffer. Ikke noget med at løbe fra ansvaret når “Ny milliard-indkøbsskandale i forsvaret”-historien ruller.

Tak for opmærksomheden

PS: Lockheed-Martins officielle svar på GAO-rapporten er dette:
The overall health of the F-35 program is sound in all areas, and on track to support affordable recapitalization and bring 5th Gen capabilities to our customers. Technically, the aircraft is in excellent shape. All three aircraft variant hardware designs are nearing completion, with 70 percent of software development now complete. Our integrated laboratory and flying test beds have identified and retired risks well before flight test. More than three quarters of the 85 flights to date have concluded with no technical issues — a reliability rate that would be high for a mature, operational jet.

The proposed F-35 production ramp-up rate is on track and we are on schedule to deliver the first production-model F-35s on time in 2010, and to the JSF partner nations beginning in 2011. Starting Low Rate Initial Production in 2007 as planned was a wise move by OSD and the
F-35 program is on track to beat all independent estimates of SDD cost and schedule to complete. An acceleration of the F-35 ramp rate will lower average unit procurement costs, accelerate efficiencies and learning while creating a smooth production-ramp profile with savings in these areas greatly outweighing potential concurrency-related modification costs.

PPS: Læs mere om GAO-rapporten her og her.

This entry was posted in Alle indlæg. Bookmark the permalink.

0 Responses to Amerikanske rigsrevisor-smæk til JSF

  1. Anonymous says:

    Ny artikel af Brøndum på Berlingske skriver at Boeing har sænket prisen på Super Hornet:“Boeing har i sidste øjeblik sænket sin pris på F18 Super Hornet, så det angiveligt er det billigste af de tre konkurrerende kampfly. Men i opløbet om valg af afløser for F16 er luften tyk af løfter og rygter.”http://www.berlingske.dk/article/20090324/danmark/703240088/Spændingen tager til ;-) JL

  2. Anonymous says:

    Disse risiko-analyser viser vel bare at det er endnu mere vigtigt at få lavet en så “bullet-proof” kontrakt som overhovedet muligt, når den skal underskrives i 2013/2014, eller hvornår det nu bliver. Det er ellers ikke noget forsvaret har været kendt for historisk, og sikkert også derfor rigsrevisionen er taget med i projektet helt fra starten af.Kan Lockheed ikke levere en tilfredsstillende fast pris med diverse garantier i forhandlingerne, så forbeholder Forsvaret sig jo også ret til at gå tilbage og forhandle med nr 2 i konkurrencen.Kunne være interessant at vide om GAO har ramt rigtigt med deres advarsler i tidligere projekter.

  3. Andreas says:

    Det der med at gå tilbage og forhandle med nummer to, tre-fire år ud i fremtiden, er efter min bedste overbevisning en hypotetisk kattelem, som skal holde Gade fri for ballade de næste tre år, mens der forhandles. Hver gang der er negative historier om JSF’s pris frem mod 2013, hvis de vinder, så kan Gade svarer; Jamen, vi kan altid gå tilbage til nummer 2. Så bare rolig.Men den tror jeg simpelthen ikke på i praksis. Når de to andre har tabt, drager de hastigt videre til andre potentielle kunder som Indien, Brasilien osv. De sidder ikke pænt og venter. Og hvis ikke man offentliggører en prioriteret liste med nummer 1, 2 og 3, men kun siger hvem der vandt, så skal man vel igennem et nyt udbud for at finde en ny vinder.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>