Opsamlingsheat: Cimber vinker farvel til Sterling-eventyret, BA snupper bmi og slotsene mens CPH GO får gok i nødden

En travl december måned på arbejdet og især på nytkampfly.dk har gjort, at der har været ret stille her på sitet. Det skal jeg beklage og forsøge at rette lidt op på med en hurtig gennemgang af de væsentligste begivenheder fra den seneste måned på den civile luftfartsfront.

For det første var december 2011 tidspunktet hvor Cimber Sterling meddelte, at de definitivt dropper Sterling-delen af selskabet med de store Boeing 737’ere på leisure-ruter ud i Europa. Det sker fra foråret næste år. Efter tre års tumultarisk liv er selskabet dermed tilbage ved den traditionelle kerneydelse, som Cimber var udemærkede til før man i januar 2009 kastede sig ud i Sterling-eventyret, der endte med at den stolte sønderjyske familievirksomhed blev overtaget af en ukrainsk milliardær.

Det er så nemt at være bagklog, og sige; ”Ja, hvad sagde jeg”. Men den sang skal ikke komme herfra. Jeg synes det var et modigt træk af Cimber at overtage Sterling-forretningen og forsøge at bide skeer med de store. Hvis resultaterne i 2009 havde været bedre var børsnoteringen i november 2009 ikke blevet den farce, som den endte med. Og hvis de havde undgået de pinlige nedjusteringer ganske kort tid efter, men generelt havde haft en god indtjening, så var det nye selskab uden tvivl kommet bedre fra start.

Men selvom Cimber Sterling var forblevet på danske hænder er det langt fra sikkert, at indtoget på det stærkt konkurrenceprægede lavprismarked havde været en succes.

Nu bliver Cimber Sterling en væsentlig brik i Manswell-gruppens kamp mod FlyBe Nordic og SAS i den kamp om det nordiske regional-marked, som kommer til at fylde meget i 2012. Første slagmark ser ud til at blive ruten fra Kastrup til Stockholms citylufthavn Bromma. Med danske briller bliver det mest spændende om hvorvidt FlyBe Nordic går ind og udfordrer Cimber Sterling på de danske indenrigsruter, som Cimber Sterling ellers har for sig selv (Sønderborg, Billund, Karup og Bornholm).

På den internationale scene skete der også spændende ting i den forgangne måned. International Airlines Group, der er selskabet bag spanske Iberia og British Airways, købte således britiske bmi af Lufthansa. Et køb, der giver BA og bmi kontrol over en meget stor del af de såkaldte ”slots” i London Heathrow. BA’s ærkerival på de britiske øer, Virgin Atlantic, forsøgte også at få fingre i bmi, da netop slots’ene gjorde selskabet til en lækkerbisken. Købet skal desuden ses som et træk i den ”kolde krig” mellem de tre store i Europa; BA, Lufthansa og Air France/KLM. Lufthansa sidder massivt på sit centraleuropæiske hjemmemarked og havde derfor ikke brug for det underskudsgivende bmi. Adgangen til bmi’s slots på deres hjemmebane i Heathrow gjorde til gengæld selskabet særdeles interessant for British Airways.

En tredje bemærkelsesværdig begivenhed i december var, da Konkurrencestyrelsen gav Københavns Lufthavne et hak i tuden og bestemte, at lufthavnen ikke må stille krav til brugerne af lavprisfingeren CPH GO om at de ikke kan lave transfer af passagerer mellem GO og den øvrige lufthavn. Afgørelsen vil ikke umiddelbart få lavprisselskaberne til at strømme til fingeren, der i dag kun bruges af easyjet, da der stadig er en række andre strikse vilkår for at få lov til at bruge fingeren. Men det er en principiel interessant afgørelse, og en streg i regningen for lufthavnens kongstanke om at lave en rendyrket lavprislufthavn. I 2012 får vi så formentlig langt om længe resultatet af konkurrencemyndighedernes overvejelser omkring etableringen af Terminal A.

This entry was posted in Alle indlæg, Civil luftfart and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>