Store nordiske luftkrig

Efter en del raslen med sablerne har britisk/finske FlyBe Nordic nu officielt erklæret luftkrig mod de nordiske luftfartsselskaber SAS, Norwegian og ikke mindst søsterparret Skyways og Cimber Sterling.

Den 23. januar starter selskabet sin første intraskandinaviske rute, når de forbinder Stockholms city-lufthavn Bromma med Kastrup i alt 18 gange på en uge. Dermed får de behændigt skubbet sig ind foran Cimber Sterling, der sammen med søsterselskabet Skyways, har planer om at gå i luften fra slutningen af marts med omkring 50 ugentlige afgange på netop Bromma, som ikke i dag beflyves fra Kastrup.

Det bliver dog ikke kun Cimber Sterling, som kommer til at mærke den nye dreng i klassens ankomst. CPH – Stockholm Arlanda er det ene og mest givtige ben i SAS’ såkaldte gyldne trekant, der består af ruterne mellem hovedstæderne i de tre ejerlande. 72 ugentlige afgange med de hvide, blå og orange fly bliver det til, mens den norske lillebror, Norwegian, tager turen 24 gange. Begge selskaber flyver som nævnt til Arlanda, der ligger temmelig langt fra Stockholms bymidte. Expresstoget bringer en hurtigt frem, men fra stationen er der ofte stadig et stykke vej til folks endelige destination.

At FlyBe Nordic, der ejes i fællesskab af det britiske regionalflyselskab FlyBe og Finnair, gør sin entré i Norden er i sig selv bemærkelsesværdigt, og er et tydeligt signal om, at de vil spille offensivt og ikke er bange for at kaste sig ind dér, hvor de kan se en åbning. Om dette kunne indbefatte dansk indenrigs afhænger meget af hvad der sker med Cimber Sterling og deres tilstedeværelse på de danske indenrigsruter.

Men lige så værd at hæfte sig ved, er oprettelsen af en Bromma-forbindelse fra Kastrup. SAS har satset fuldt ud på at flyve mellem sine to hubs, og ikke nødvendigvis tage hensyn til erhvervsfolkenes behov for at lande tæt på / inde i byen. Og andre spillere har endnu ikke haft musklerne til at lege med på SAS’ hjemmebane – hvor man skal stå tidligt op for at kunne gøre en forskel. Tidligere erfaringer har vist, at mange afgange i løbet af en dag er afgørende for at trænge igennem. Er man ikke i stand til bare et stykke hen af vejen at matche SAS’ ”rullende fortov” mellem de to hovedstæder, har man ikke en chance. Og frekvenser kræver fly af den rette størrelse. Ikke for store, så man skal vente for længe på at få dem fyldt. Og ikke så små, at de lave billetpriser og et lille antal passagerer ikke kan dække omkostningerne. Mærsk Air, Finnair og FlyMe har forsøgt sig – og måtte give op.

Men ved at satse på Bromma adskiller man sig fra SAS’ produkt med mange afgange, fleksible billetter, online check-in og bonuspoint. Valget af lufthavn kan være det, der gør FlyBe og/eller Cimber Sterling/Skyways’ satsninger levedygtige. Men der er nok ikke plads til alle fire spillere på ruten. Det svageste led er uden tvivl Cimber Sterling, men FlyBe kan også tænkes at trække følehornene til sig hvis SAS spiller for meget med musklerne og indtjeningsmarginen bliver for lille.

Da Sun-air for flere år siden annoncerede, at de agtede at indtage Kastrup med en rute til London City, gik SAS med det samme ind og startede en tilsvarende rute dagen før. Det fik Sun-air til at opgive ruten inden den var kommet i gang. En del af forklaringen på den magtdemonstration fra SAS’ side var uden tvivl, at det var Sun-airs direktør Niels Sundberg, der i slutningen af 1990’erne anmeldte SAS og Mærsk Air til EU-kommissionen for kartelsamarbejde. Det kostede SAS en bøde på 300 millioner kroner, en fyret kronprins og alvorlige ridser i imagelakken.

SAS betragter uden tvivl København – Stockholm som deres baghave, hvor fremmede ikke skal blive for kække. Jeg tror ikke de gør det, men SAS kunne godt finde på at starte en Bromma-rute ganske kort tid før FlyBe’s ankomst. Problemet er blot, at de ikke længere har Q400-flyene i flåden. De ville ellers have været oplagte til sådan en rute. De lidt større CRJ-900 jetfly er optaget med at betjene Aalborg og de mindre europæiske ruter og ydertidspunkterne på de store europæiske ruter.

This entry was posted in Alle indlæg, Civil luftfart and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>