Jysk hanekamp

Letbaner er tilsyneladende blevet det helt store hit i den kollektive trafikplanlægning herhjemme. I Århus og langs Ring 3 her i de københavnske forstæder er man længst fremme. Men også i Vejle og Billund vil de gerne med på vognen.

Således har der gennem flere år været talt om en letbane fra Kolding og/eller Vejle til Billund Lufthavn. Med en lokal forankret transportminister vejrer letbanetilhængerne påny morgenluft.

Men giver det mening? Hiver Billund ikke passagerer ind fra hele Jylland? Hvad nytter det så at have en letbane kun fra Vejle, som esbjergensere, herningensere, århusianere og alle dem indimellem, alligevel ikke ville bruge?

Er banen ikke blot seneste udvikling i den løbende hanekamp, som de jyske lufthavne, med Billund og Aalborg i spidsen, har haft kørende i mange år? I Aalborg ser man sammen med DSB således på muligheden for at lade togene mellem Aalborg og Frederikshavn stoppe ved et trinbræt i lufthavnen.

Billund fik for flere år siden en ny flot terminal, og aalborgenserne har netop vedtaget at udvide deres terminal, ligesom man kæmper benhårdt om at tiltrække flest nye udenrigsruter.  Imens spiller Tirstrup tredjeviolin.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Jysk hanekamp

  1. Lars Duelund skriver:

    Ideen med en letbane mellem Bilund og vejle ville vel være at koble Billund op med jerbane nettet. Hvis den laves rigtig kunne det gøre det noget nemmere at komme fra Odense og Århus til Billund. Og hvis linen er rigtig kunne man jo også betjene Legoland og Lalandia hvilket jo udvider kunde grundlaget.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *