Idealistiske europæere mod resten af verden i CO2-slagsmål

Et internationalt slagsmål over luftfartsselskabernes CO2-udledninger er under opsejling. Fra 1. januar 2012 vil alle flyselskaber, der flyver til, fra og inden for EU, blive pålagt at betale CO2-kvoteafgifter. Det har fået resten af verden helt op i det røde felt.

I USA er en lov, der forbyder amerikanske flyselskaber at deltage i det europæiske system, på vej igennem kongressen. Om det i givet fald i yderste konsekvens kan betyde, at amerikanske flyselskaber ikke må flyve til Europa bliver spændende at se. For så bliver det ingen sag for de europæiske selskaber at tjene udgifterne til kvoteafgifterne hjem gennem et monopol på de atlantiske ruter. Ja, så tror jeg sgu, at jeg skaffer en håndfuld gamle DC-10’ere (et af luftfartshistoriens smukkeste fly) fra en flykirkegård i Arizona og starter flyvninger over dammen. (Inden jeg (eller andre) kommer for godt i gang, så bør vi måske overveje, at DC-10’eren nok ikke er frontrunner inden for minimal CO2-udledning. Men et smukt fly, det er det. Det kan ingen tage fra det).

Heller ikke den øvrige verden uden for Europa er særligt begejstret for de europæiske idealister. 26 lande forventes således at nedlægge protest mod forslaget, når der i november er møde i FN’s internationale luftfartsorgan ICAO.

For EU-kommissær Connie Hedegaard handler det om, at Europa bør gå forrest og tage de skridt der er nødvendige.

PWC (tidligere PriceWaterhouseCoopers) forklarer pædagogisk hvad der kommer til at ske:
“Aviation will be included in the European emissions trading scheme (ETS). This poses major challenges and risks for aircraft operators. From 2012, aircraft operators will have to surrender one allowance per tonne of CO 2 emitted on a flight to and from (and within) the EU. This covers passenger, cargo and non-commercial flights and applies no matter where an operator is based – non-EU carriers will also need to comply with the scheme. ETS for aviation is thus the first global emissions trading scheme. Non-complying aircraft operators face a penalty of € 100 per missing allowance on top of the obligation to procure and surrender missing allowances. They may even be banned from operating in the EU.”

Der er dog mulighed for at få gratis kvoter:
”Allocation of free allowances is based on a benchmark relating to transported persons and cargo in the base period 2010. Under current rules, 15% of allowances will be auctioned but this share may increase with the planned revision of the EU-ETS directive. Operators emitting more than their allocated amount of CO 2 will need to reduce emissions or – more likely – procure extra allowances. A special reserve of 3% of the total quantity of allowances will be allocated to new aircraft operators and operators experiencing sharp growth.”
Men med de forventede vækstrater er det langt fra nok vurderer PWC:
“Given that the aviation sector’s emissions are expected to grow to 130% by 2012 (compared with 2005 levels), only about 60 % of the allowances the sector needs will be issued for free in 2012. This shortfall equals costs for entire sector of about 3.5 billion Euros per year assuming a price level of 30 Euro per allowance. These costs are likely to be spread unevenly amongst affected operators, as specific emission levels vary widely between aircraft.”
Disse merudgifter på op til 3,5 milliarder euro kommer til at ramme branchen skævt. Selskaber med ældre mindre miljøvenlige fly, lav belægningsprocent og korte ruter bliver ifølge PWC ramt hårdest:
“Aircraft operators flying more modern fleets may have a substantial advantage. In addition, specific emissions are often proportionally higher on short distances, so aircraft operators flying a greater number of short-haul flights may find themselves more strongly impacted. Occupancy rates especially in the baseline period will also have a substantial effect. Passenger carriers who are able to achieve higher occupancy rates and freight carriers with greater loads may have an advantage over competitors, because they will receive a greater number of free allowances.”

Hvis man er af den opfattelse, at det er den menneskeskabte CO2-udledning, der er skyld i den globale opvarmning, så giver det naturligvis mening at sætte luppen på en af de største CO2-udledere, nemlig luftfarten. Den gennemsnitlige merudgift per passager anslås til mellem 11 og 26 kroner, og det må ærlig talt være til at overkomme. For en atlanterhavsflyvning taler vi mellem 30 og 179 kroner ekstra for en returbillet, der for den billigste economy class-billet typisk koster omkring 4000 kroner. Så helt ærligt, resten af verden. Slap dog af og kom med på vognen.

Men selvfølgelig. Hvis man ikke helt tror på det der med den menneskeskabte CO2-udlednings påvirkning på klodens helbred, så kan hensynet til vælgernes pengepunge naturligvis vægte højere.

This entry was posted in Alle indlæg, Civil luftfart and tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Idealistiske europæere mod resten af verden i CO2-slagsmål

  1. Johan says:

    Vil det ikke bare betyde en stor vækst til Norske og Svejtsiske lufthavne ift. mellemlandinger?

  2. I blog often and I truly thank you for your information. This great article has really
    peaked my interest. I will take a noote of our site and keep checking for new details about once a week.
    I opted iin for your Feed as well.

    Feel free to surf to myy hompage … toward, constitution.elo.me,

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>