Dengang en lufthavn var en lufthavn – og ikke et shoppingakvarium

At alting var bedre i gamle dage er en sandhed, der naturligvis også gælder for lufthavne. Det bliver man bekræftet i når man læser bogen “Naked Airport” med undertitlen “A Cultural History of the World’s Most Revolutionary Structure”. Det er ganske enkelt lufthavnens historie. Arkitektonisk og kulturelt.

Lufthavnen har naturligvis altid afspejlet sin samtid og fortællingen er derfor samtidig en historie om luftfarten og samfundets udvikling. I 1910′erne og 20′erne var luftfart noget ganske nyt og eksotisk, og det kunne aflæses i nogle af verdens første lufthavne, der var simple men flotte byggerier.

Depressionen i 1930′erne var med til at sætte fuld fart på lufthavnsbyggerierne i USA og i Europa anlagde Hitler den majestætiske Tempelhof-lufthavn som et symbol på nazismens storhed.

Med introduktionen af jetflyet eksploderede luftfartens popularitet i 1960′erne og datidens lufthavnsbyggerier i eksempelvis New Yorks JFK-lufthavn er et glimrende eksempel herpå. Store arkitektoniske monumenter, der understregede tidens trend med fuld fart frem blandet med en snert af fortidens romantiske undertoner.

I 70′erne dukkede terroristerne med al deres uvæsen op på scenen og tog uskylden ud af lufthavnene. Nu var det sikkerhedskontroller og sterile lukkede akvarier uden spræl, der stod på dagsordenen.

Forfatteren binder elegant ender sammen til sidst, ved at påpege hvordan moderne lufthavne efter 911 er blevet endnu mere lukkede akvarier med lange vinduesløse gange, sikkerhedssluser og butikker så langt øjet rækker. Væk er den storslåede arkitektur og de store vinduespartier.

Udgangspunktet i bogen er amerikanske lufthavne, og de fleste eksempler er da også hentet herfra. Men de generelle beskrivelser af trends og tidsånd er universelle. Det undrer mig dog lidt, at Københavns Lufthavns Vilhelm Lauritzen-terminal kun er nævnt en enkelt gang.

Det er desværre sjældent at der nu om dage bliver bygget helt nye lufthavne. Men der er dog ét stort og meget spændende projekt i gang i vores baghave. Den nye Berlin Willy Brandt-lufthavn står således klar i juni næste år. Dermed er det endegyldigt farvel til Tegel og Schönefeld. Førstnævnte er da også meget lille og meget slidt. Det er dog et fedt koncept med at hver gate har sit bagagebånd og udgang. Gør det meget hurtigt at komme fra fly til taxa. Men en helt spritny lufthavn lyder også lækkert. Den kommer til at gøre brug af Schönefelds landingsbane, der suppleres med en parallelbane og en stor terminal nord for ind mod byen. Den bygges op efter det efterhånden klassiske koncept for moderne nyanlagte lufthavne, som vi også kender fra München og Paris Charles de Gaulles terminal 2. En vej og en toglinie i midten. En lufthavn i en hestesko rundt om med forskellige terminaler. Til sidst tilsætter man to parallelle landingsbaner på hver sin side.

Ellers er det mest nye terminaler, der står på programmet. I London Heathrow fik de for nylig den lækre Terminal 5, der med store panoramavinduer og højt til loftet vækker minder om fortidens store arkitektoniske perler som Dulles og St. Louis. Herhjemme har Billunds nye terminal kun få år på bagen og i CPH drømmer man om en terminal fire, mens man i Aalborg gør noget ved tingene og har sat gang i en stor udvidelse.

This entry was posted in Alle indlæg, Civil luftfart and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>