Grønt lys til Terminal A

Planerne om at opføre en ny lavpristerminal i Kastrup, der skal konkurrere med den eksisterende lufthavn, det såkaldte Terminal A-projekt, ser nu ud til at være rykket et stort skridt nærmere realisering. (En oversigt over hvad jeg tidligere har skrevet om Terminal A)

Ifølge Politiken lørdag er Konkurrencestyrelsen efter flere års sagsbehandling nu nået frem til at det er i orden at Terminal A bygger på Københavns Lufthavnes arealer og skaber en konkurrent i lufthavnens egen baghave.

”Lufthavnen har misbrugt virksomhedens dominerende stilling på markedet for landingsbaner og tilhørende infrastruktur,” skriver styrelsen ifølge avisen i sin afgørelse, som nu skal behandles af Konkurrencerådet. En ekspert vurderer, at rådet på sit næste møde i august vil følge styrelsens indstilling.

Konkurrencestyrelsen skønner at opførelsen af Terminal A vil give forbrugerne en gevinst på mellem 50 og 150 millioner kroner om året, alene som følge af et fald i taksterne. Københavns Lufthavne peger på den anden side på, at opførelsen ”vil rejse 117 problemer omkring flysikkerhed, security og takster”. (Se dette gamle indlæg, hvor Københavns Lufthavne rejser en række problemstillinger, som terminal A svarer på).

Planerne om Terminal A blev lanceret i foråret 2008 og Konkurrencestyrelsen har været så langsom i deres sagsbehandling, at lufthavnen har kunne nå at opføre deres egen lavpristerminal, CPH GO, der blev indviet i oktober sidste år og kostede 200 mio. kroner. Indtil nu har terminalen dog fået en kold skulder fra de fleste potentielle kunder. Kun easyjet bruger i dag terminalen.

Det store spørgsmål er nu hvilke luftfartsselskaber, der finder Terminal A tillokkende. Kan den ligefrem betyde at Ryanair lander på Amager? Tjaaaa….. Jeg tvivler på det. Det er jo stadig de samme landingsbaner som alle andre de skal benytte. Ryanair vælger sekundære og tertiære lufthavne for at kunne holde den tid flyene er på jorden nede på et absolut minimum. Og som før når vi har diskuteret emnet Ryanair i CPH. Hvorfor skulle Ryanair vælge at gå ind i et marked, hvor der er hård konkurrence? Hvorfor ikke bare blive i Billund, hvor de andre stort set ikke er tilstede?

Formår Terminal A at få Norwegian eller Cimber Sterling til at vende Københavns Lufthavne ryggen? Cimber har tidligere klart udtrykt sin sympati for Terminal A frem for CPH GO. Norwegian har et stift fokus på omkostninger og kunne derfor måske lokkes over i Terminal A. Nordmændene har dog netop indledt et tæt samarbejde med den eksisterende lufthavn og fået sit navn på adskillige jetbroer.

Konkurrencestyrelsen har efter min mening været alt for længe om at afgøre denne sag. Men nu ser det ud til at vi nærmer os en afslutning med en afgørelse, der nok skal give undertegnede noget at skrive om i de kommende år. Terminal A regner med at kunne tage i mod de første passagerer i første kvartal 2013 – fem år efter at projektet blev præsenteret for offentligheden. Det bliver spændende at følge hvilke selskaber der bider på krogen, hvilke modtræk lufthavnen foretager og hvordan Terminal A selv griber tingene an

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Civil luftfart og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Grønt lys til Terminal A

  1. Lars skriver:

    Havde hellere set at man investerede i Roskilde Lufthavn med tilhørende jernbane. Gerne ved at frasælge den fra Københavns Lufthavne.

    Terminal A ligger midt i cargo, et område der er ret unik med at kunne forbinde alle fire former for fragttransport indenfor et lille område. Lidt spild at smide en lavpristerminal her…

    Lars

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *