Comeback for Esbjerg og Thisted – eller stakket frist?

2010 var et sandt jubelår for dansk indenrigsflyvning, hvor passagertallet nåede op på niveau med tiden før Storebæltsforbindelsen. Men hvad vil fremtiden bringe? Vil succesen ligefrem betyde, at nogle af de indenrigsruter, der lukkede ved broens åbning, vil genopstå?

Det har jeg spurgt de tre flyselskaber om, som i min optik ville være mest oplagte til at åbne en eller flere nye danske indenrigsruter end de vi har p.t., hvor man kan nå til Aalborg, Karup, Tirstrup, Billund, Sønderborg og Bornholm fra Kastrup. Esbjerg, Vojens / Skrydstrup og Odense var de tre ruter, der måtte resignere over for Storebæltsforbindelsen. Thisted-ruten blev ikke berørt af broen, men lukkede for en del år siden, da Scan-Con gik konkurs. Før det havde Sun-air befløjet ruten i flere år.

Hos Cimber Sterling, der i dag flyver til alle indenrigsdestinationer, svarer man:

“I første omgang har vi fokus på at optimere vores nuværende indenrigsdestinationer. Bl.a. øger vi med to frekvenser på AAR-CPH fra 6 til 8 her fra S11. På sigt skal man ikke udelukke ruter, dog tvivler jeg på Thisted og Vojens bliver aktuelle. Esbjerg kunne måske blive aktuel, hvis afgiftsstrukturen eller måden, der kan gives tilskud til flydrift på, ændrer sig.”

Da meningsmålingerne p.t. peger på en kommende S-SF-regering, der i deres Fair Løsning-plan åbent har lagt op til yderligere afgifter på indenrigsflyvning, så tror jeg ikke meget på at Esbjerg bliver aktuel for Cimber lige foreløbig.

Cimber Sterlings mindste fly er de ca. 45-sæder store ATR-42 fly og de er uden tvivl alt for store til Thisted-ruten, som Sun-air i sin tid betjente med et 19-personers Jetstream 31-propelfly. Så hvad er mere oplagt end også at spørge Sun-air, der har fem udenrigsruter fra Billund og fire fra Tirstrup til centrale byer i Norden og Nordeuropa. De betjenes af den spøjse tyske maskine Dornier 328, der kommer i både en jet og en propelversion, med plads til omkring 32 passagerer, og af føromtalte Jetstream-fly. Sun-air har altså materiellet til at kunne betjene tynde indenrigsruter som Esbjerg, Vojens og Thisted. Men vil de?

“I dag flyver vi udelukkende udenrigsruter fra BLL og AAR, men vi er hele tiden i dialog med diverse lufthavne omkring nye potentielle ruter – heriblandt også indenrigsruter til CPH. Så derfor kan jeg ikke udelukke, at vi på et tidspunkt vender tilbage til CPH,” lyder svaret fra de gode solskinsfolk i Billund, der hentyder til, at indenrigsruten(-erne) unægtelig skulle være mellem to lufthavne, hvor selskabet i dag ikke har baser. Det gør en stor forskel om man bare kan åbne en ny rute fra sin eksisterende base, eller om man skal etablere en helt ny base i f.eks. København med et fly og besætning stationeret.

Nå, men hvad så med Danish Air Transport? Med det navn burde de da allerede i dag flyve den danske himmel tynd. Det gør de på en måde også. DAT driver således det, der med stor sandsynlighed er verdens korteste flyrute fra Esbjerg til Billund. Fra Lego-byen går turen videre til Stavanger, så i virkeligheden handler det om at forbinde de to oliebyer Esbjerg og Stavanger – og man kan på DAT’s hjemmeside heller ikke booke en billet bare til en rejse mellem de to jyske byer. Til gengæld flyver DAT rundt på kryds og tværs i det sydlige Norge. Danish Air Transport flyver indenrigs i Norge, mens Norwegian flyver indenrigs i Danmark! DAT’s flåde består også af ATR-42′ere samt et par litauisk(!) indregistrerede 32-personers Saab A340′ere.

Men nej, danskeren vil helst blive i Norge og lade nordmanden betjene os danskere:

“DAT har ingen planer om at påbegynde en dansk indenrigsrute – som vi ser det er dette marked dækket af de nuværende aktører,” lyder svaret fra selskabet med base i Vamdrup(!).

Ville der i øvrigt være passagerer nok til en rute til Esbjerg? Jeg kan godt have min tvivl. Jeg tror man kan definere sådan en usynlig “3,5 time med tog-skillelinje” for hvornår indenrigsflyvning bliver interessant. Selvom det kun ville tage ca. 45 min at flyve til Esbjerg, skal man stadig ud i til lufthavnen, tjekke ind osv. Det spiser en del af den tid man sparer med indenrigsfly. Og med kun tre timers togrejse til Esbjerg mod fire timer eller mere til Sønderborg, Holstebro eller Aalborg, ja så er der ganske enkel en time mindre at spise af. Tidsgevinsten ender med ikke at stå mål med prisen eller med den mindre fleksibilitet, der er i at der ikke er afgang mindst én gang i timen, som det er tilfældet med toget.

Men hvad så med Tirstrup? I dag kan man nå til Århus på under tre timer med DSB’s nye direkte tog og Tirstrup ligger desuden langt fra Midtbyen. Alligevel øger Cimber med to frekvenser fra 6 til 8 i år. Hvordan hænger det sammen? Tjaaa…. Måske fordi Århus trods alt er en anelse større end Esbjerg…

Vi skal heller ikke glemme hvad det er, der har skabt passagereksplosionen. Det er den benhårde konkurrence på især Karup og Aalborg, hvor man i dag kan flyve for langt mindre end hvad toget koster. Skal vi putte lidt malurt i bægeret til sidst eller forsøge at genfinde jordforbindelsen, så kan den pessimistiske sjæl pege på, at priskrigen formentlig ikke vare evigt. Enten giver et af selskaberne op eller også “aftaler” de kollektivt at hæve priserne til et mere naturligt leje. Og så vil toget genvinde noget af det tabte. Måske får DSB også en dag IC-4 på skinner!

Endelig er der, som nævnt tidligere, også en stor sandsynlighed for at en ny S-SF regering vil kaste grus i indenrigsflyveriet med nye afgifter. Så lad os glæde os mens vi kan – og mindes de gode gamle pre-storebæltsforbindelsesdage hvor man kunne flyve fra Kastrup til Odense…

This entry was posted in Alle indlæg, Civil luftfart and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Comeback for Esbjerg og Thisted – eller stakket frist?

  1. Claus M says:

    Den eneste måde at få indenrigs tilbage til Thisted er med offentligt tilskud ala Norge(offentligt udbud), og hverken Rød eller Blå blok vil vel finde disse penge?

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>