A380′eren i CPH?

Med Emirates snarlige ankomst til Kastrup er sandsynligheden for at Airbus A380′eren en dag vil flyve i fast rutefart ind og ud af den amagerkanske lufthavn blevet en lille smule større. Den er stadig meget lille, men Emirates får i de kommende år 90 A380′ere og de skal jo bruges til et eller andet. Før finanskrisen kiggede Thai Airways på at erstatte deres Boeing 747′er med en A380′er på ruten mellem København og Bangkok. Den plan er tilsyneladende opgivet nu.

Singapore Airlines, der flyver København – Singapore med en Boeing 777′er, har også A380′ere i flåden, men de vil uden tvivl kun blive brugt på high density routes til London, Sydney, Tokyo etc.

Forskellen på Emirates og alle de andre er, at Emirates får så mange af dem. Den næststørste kunde, australske Qantas, får kun 20 og de tre store europæere, LH, BA og AF har kun købt henholdsvis 15, 12 og 12. De andre A380′er kunder vil over en bred kam bruge flyene på de allerstørste ruter. 6 selskaber har A380′ere i drift p.t. og der tegner sig allerede nu et meget tydeligt billede af hvilke ruter flyene bliver sat ind på. New York, Tokyo og Johannesburg er de tre mest populære A380′er destinationer.

Det vil koste mindst 200 mio. kroner at gøre Kastrup i stand til at modtage A380′ere regelmæssigt. Men, hey. Det var hvad man spenderede på en lavpristerminal, som i dag kun bruges af ét selskab. Så kan man vel også opgradere lufthavnen til at kunne tage mod fly, som kun ét selskab bruger.

Emirates starter 1. august med en Airbus A330-200, men allerede i februar næste år regner man med at ruten til Dubai er blevet så stor en succes, at man kan fylde en noget større Boeing 777′er. Samme mønster har vi set med Qatar Airways, der startede med en lille A319′er og nu har skiftet til den mere end dobbelt så store A330′er.

Et naturligt næste skridt for Emirates efter 777′eren vil naturligvis være at sætte en A380′er ind, hvis man flyver med fulde fly om 3-4 år. En anden løsning kunne dog være at have to afgange på en dag. Fordelen ved det er, at det giver større fleksibilitet for de rejsende og bedre transfermuligheder. En løsning som Thai også kunne vælge inden de bad lufthavnen gøre klar til A380′er-invasion.

Min pointe er, at sandsynligheden stadig er meget lille, da der er andre værktøjer i kassen, som luftfartsselskaberne kan bruge i stedet for at indkalde the heavy guy. Men at få den suverænt største A380′er operatør ind i lufthavnen har i hvert fald ikke gjort chancerne mindre.

Læs her hvad jeg gennem tiden har skrevet om den europæiske hval og her er en lille billedreportage fra da Lufthansa sendte en A380′er på besøg i CPH i september 2010 og en lidt grundigere gennemgang.

This entry was posted in Alle indlæg, Civil luftfart and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to A380′eren i CPH?

  1. Danielk says:

    4 selskaber der flyver til Dubai/Doha + Singapore og Thai? – jeg tror markedet er ved at være mættet for asiatisk trafik, Finnair tager også deres del af kagen og jeg kunne godt forestille mig SAS lukker Dubai ned, når Emirates ankommer.

  2. CM says:

    Mon ikke Norwegian trods alt bliver første selskab, der smider håndklædet i ringen? SAS har stadigvæk et stort feeding netværk fra hele Nordeuropa, der kan fylde flyet til DXB. Der slår de både Kjos og co. samt Emiraterne.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>