Vil SAS vrage Airbus og Boeing til fordel for Bombardier? (opd.)

De to dominerende leverandører af mellemdistancepassagerfly, Airbus og Boeing, risikerer at få et alvorligt hak i tuden, når SAS over de kommende seks år planlægger at købe 55 nye fly til erstatning for selskabets nuværende tussegamle MD-80′ere og fejlkøbet Boeing 737-600. Canadiske Bombardiers kommende C-serie jefly bliver nemlig af SAS’s flådechef vurderet til at være det mest attraktive køb. Det er CS300-modellen med plads til mellem 120 og 145 passagerer, som har vundet flådechefens hjerte.

“Bombardier is the one offering the newest technique, and has a plane that’s a lot more fuel efficient than Airbus and Boeing have today,” sagde flådechef Niklas Hardange fredag til Bloomberg og fortsatte: “If the CSeries keeps its promises it’ll be a very successful product.”

C-serien er indtil videre kun solgt i 90 eksemplarer til tre kunder med levering af første fly i den mindre CS-100 version til Lufthansa i 2013. En SAS-ordre på 55 fly vil ikke blot være et gevaldigt tillidsboost til Bombardier, men også et markant hak i tuden på Airbus og Boeing. Med plads til omkring 110 passagerer er de 30 CS-100 fly til Lufthansa et supplement til de større fly i Airbus A320-familien i tyskernes flåde. Men i SAS’ tilfælde vil der være tale om at C-serien snupper ordrer som Boeing eller Airbus burde have haft. 120 – 145 passagersklassen er nemlig idag totalt domineret af de to, og en så stor ordre som 55 fly vil være et markant opgør med dette duopol.

Bombardier, var det ikke dem med Q400-flyene, som voldte SAS så mange problemer i efteråret 2007, spørger den opmærksomme læsere. Jo, det er lige hvad det er. Den canadiske flyproducent og SAS har på trods af misæren med Q400-flyene, som SAS endte med at trække helt ud af hovedselskabets flåde (Den bruges stadig hos det norske feederselskab Widerøe), et rigtig godt samarbejde. Som erstatning for Q400′erne valgte SAS således at købe Bombardiers 90-personers regionaljet CRJ-900. Et ikke overraskende men meget logisk valg af fly i den størrelse. Alternativet var brasilianske Embraers ERJ-170/-190 serie. Men i 120 – 150 personersklassen vil et fravalg af de to større være meget opsigtsvækkende.

Hvis SAS køber canadisk bliver man ikke launchcustomer, sådan som det var tilfældet med Q400-flyene, hvor børnesygdomme voldte mange problemer i stort set alle de år flyet var i SAS-tjeneste. Men hvis SAS vælger C-series bliver man nummer tre kunde og nummer til to at få CS-300 modellen. Så risikoen for igen at købe et Bombardier-fly med betydelige indkøringsvanskeligheder er bestemt tilstede. Til gengæld kan man formentlig gøre en god handel, da et salg af 55 fly til et stort europæisk flyselskab er en markant ordre for Bombardier og en ikke ubetydelig tillidserklæring til C-serien.

Som man kan læse ud af SAS-flådechefens citat, så handler det for SAS om at finde det fly med den nyeste teknik og den bedste brændstoføkonomi. SAS vil tidligst kunne modtage CS-300′eren i 2014. Erstatninger for A320-familien og Boeing 737-serien er ikke lige på trapperne. Begge de to store selskaber er så småt begyndt at tænke tanker omkring livet efter de to succesfulde produktlinjer, men det har fortsat lange udsigter. Airbus arbejder i første omgang på en opdateret version af A320-familien (SAS har i dag A319′ere og A321′ere) kaldet A320E for enhanced. På længere kunne det være flyet med arbejdstitlen Airbus NSR (new short range), der skal føre det europæiske flyimperium videre. Hos Boeing arbejder man under titlen Boeing Y1 med efterfølgeren til 737′eren. Y’et markerer at flyet er en del af Boeings såkaldte Yellowstone-projekt, der generelt går ud på en gang i fremtiden at erstatte selskabets nuværende produktportefølje med nye avancerede fly. Y2 er således tænkt som 767′erens afløser, mens Y3 er efterfølgeren til 777 og 747′erne. Den kommende 787′er betragtes tildels som resultatet af arbejdet med Y2.

Airbus NSR spås først at være færdig i 2018, mens det er endnu mere usikkert hvornår vi vil se resultatet af Y1. For selskaber som SAS, der har et noget nært akut behov for flådeudskiftning og gerne vil have det bedste produkt på markedet, kan CS-300 være det der kan udfylde hullet mellem nutidens A320′ere og 737′ere og fremtidens NSR’ere og Y1′ere. For hvis man ikke vil have gårsdagens fly og ikke kan vente på morgendagens fly, så er der kun dagens fly tilbage. Om det i sidste ende med sejr til CS-300 er ikke til at sige. Det kan være Airbus eller Boeing i sidste ende trækker et godt tilbud op af hatten og evt. kombinere handlen med en håndfuld nye langdistancefly. Men interessant udmelding er SAS’ interesse i det canadiske projekt.

PS: Fornylig præsenterede kineserne deres A320/B737-killer, COMAC 919-flyet. Der skal dog meget til før SAS kaster sit lod i skålen hos en statsejet kinesisk flyfabrik og deres allerførste flytype. It ain’t gonna happen.

Opdatering (onsdag): Airbus har i dag annonceret at de vil tilbyde den nye enhanced A320′er, med en forventet brændstofreduktion på 15 procent i forhold til de modeller i A320-familien vi ser i dag.

This entry was posted in Alle indlæg, Civil luftfart and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Vil SAS vrage Airbus og Boeing til fordel for Bombardier? (opd.)

  1. Viktor Grønne says:

    Hvordan kan det være at du betegner 737-600 som decideret fejlkøb? Har jeg overset noget?

  2. Andreas says:

    Hej Viktor
    Det er en lidt paradoksal historie. SAS købte flyet med nogle særlige miljøvenlige motorer. Det var der bare ingen andre, der gjorde. Det gjorde det svært at skaffe reservedele og svært at sælge flyene.

    Læs mere her:
    http://www.takeoff.dk/news/10890

  3. Viktor Grønne says:

    Det kan jeg nu ikke helt få til at passe. SAS har da de samme motorer på 736 som de fleste andre: http://active.boeing.com/commercial/orders/displaystandardreport.cfm?cboCurrentModel=737&optReportType=AllModels&cboAllModel=737&ViewReportF=View+Report

    Men eftersom SAS bekræfter det, må der jo være noget om snakken.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>