Fremdrift på helikopterindkøbet

Mens vi stadig venter på at Forsvarsministeriet finder ud af hvordan kampflyindkøbsprocessen skal genoptages, klør man på med indkøbet af nye maritime helikoptere til afløsning for Lynx-helikopterne.

Forsvarets Materieltjeneste har således i dag udsendt en såkaldt “Request for proposal 1” til de fire producenter, som blev udvalgt tidligere efter at man havde udsendt en “Request for information”.

Nu er man klar til at få konkrete pristilbud og man er på udkig efter hyldevarer som lever op til disse kriterier:

- Skibsbaseret, altså kan benyttes på søværnets nuværende og fremtidige helikopterbærende enheder

- En helikopter, som er på vej i produktion, i produktionslinjen eller i drift i et eller flere NATO-lande

- En standard helikopter med meget begrænsede nationale danske krav

FMT forventer at have svar fra de fire producenter i slutningen af november. De fire udvalgte, som nu skal give konkrete pristilbud, er:

- Sikorsky’s Sea Hawk – søster til Black Hawk’en
- Den maritime udgave af Augusta Westlands EH-101, som vi har som redningshelikoptere
- NH-90
- Super Lynx, der er en opdateret version af vores eksisterende Lynx’er

Jeg har ikke endnu den store kendskab til de fires styrker og svagheder. Men det kan vi jo nu se nærmere på.

This entry was posted in Alle indlæg and tagged , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Fremdrift på helikopterindkøbet

  1. Cphmoose says:

    Sådan bare for at være detalje orienteret.

    Taler man om Super Lynx som er i produktion eller Future Lynx / Wildcat som er under udvikling?

    Og er S-92 totalt ude af overvejelserne?

    Cphmoose

  2. JM says:

    S92 i maritim udgave (CH-148 Cyclone) er med og det er AW Wildcat der er under udvikling.

    Bliver et spændende opgør.

    JM

  3. niels jensen says:

    Vi kan jo bare følge svenskerne.
    15 stk UH 60M Blackhawks til 546us$
    De koster jo nok lidt mere i Sea udgsven
    Mon ikke det vil være fornuftig

    MVH
    Niels Jensen

  4. JM says:

    Ja det var en interresant udvikling hos vores naboer!!! Hvad inkluderer prisen? Og jo, en skibsbaseret er dyrere, men der følger så også en hel del mere kapabilitet med…

  5. Lars-Henrik K. Arvedsen says:

    Man kunne jo se sådan på sagen at kun helikoptere der var købt i stort antal – d.v.s. mer end et enkelt land – var kvalificerede. På den måde glider AW159 (Wildcat) og CH-148 Cyclone (udviklet fra S-92) ud af billedet. Tilbage er NFH (Nato Frigate Helicopter-Fra NH90) LockheedMartin/Sikorsky MH-60R og AW101 (Der nok er for stor) På den måde vil der være flest andre at dele fremtidens sorger og glæder med, i den forstand at flere brugere bedst støtter hinanden – Det er jo bl.a. blevet sagt at uden det Europæiske F-16 samarbejde og ikke mindst fællesindkøb havde DK aldrig kunnet holde sine sine F-16 opdateret.

  6. Pingback: Helikopterindkøb – præsentation af feltet

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>