Flyvende gør-det-selv-lobbyisme

Nu er den her: Kampfly-lobbyisme-færdigblandingen. Tilsæt kun brevpapir, frimærke og kuvert, og du har din egen lille lobbykampagne lige til at skyde af sted til dine lokale MF’ere med budskabet om at de bør vælge et bestemt kampfly.

Professionel lobbyisme er dyrt, meget dyrt. Men at ”trykke” politikerne lidt på maven og fortælle dem hvad deres beslutninger betyder for deres lokale valgkreds er også nødvendigt, når det handler om milliardinvesteringer der kan kaste store ordrer af sig. Derfor har Gripen DK Team lavet et handy lille gør-det-selv-lobbyisme kit med et præfabrikeret brev, som bare skal sættes på virksomhedens brevpapir, der proppes i en kuvert, som påmonteres et frimærke. Og så af sted til MF XX, Folketinget, Christiansborg, 1240 København K. Her kan man se hvem der er valgt på ens hjemegn.

Gripen DK Team er en forsamling af mere end 60 virksomheder, der alle gerne ser at det bliver det svenske Gripen-kampfly, der bliver F-16 flyets afløser. Noget som politikerne skal tage stilling umiddelbart efter sommerferien. Det er i hvert fald hvad Gripen DK Team hører, som de skriver i følgebrevet. Mange af de 60 er små virksomheder, der ikke har tiden og evnerne til at skrive et fængende brev, og derfor har foreningens sekretariat været så venlige at få lavet et præfabrikeret brev, som er blevet rundsendt sammen med et følgebrev og en kampagneplan, der nøje forklarer hvordan man gør.

Skulle mailen fra Gripen DK Team’s sekretariat være forsvundet i den bugnende indbakke efter sommerferien, eller er man MF’er med en meget stor bunke post, så gengiver jeg, som en læserservice, brevet her. Men lad os starte med at læse manualerne.

I følgebrevet gives der disse instrukser til medlemmerne:

”For at sikre, at budskabet om bevaring af og eventuel etablering af nye arbejdspladser i din virksomhed kommer frem, er det måske en god ide, at du kontakter dine lokale folketingsmedlemmer – måske har du nogle gode idéer til, hvordan du tage kontakten alternativt har vi udfærdiget nogle standardbreve som du måske kan bruge.

Også fagforeningerne har meldt sig på banen i debatten om kampfly, så har du gode kontakter til jeres faglige organisationer, vil det være en god ide, at enten du eller jeres tillidsmand/mænd tog kontakt til organisationerne – også her er udfærdiget et standardbrev, som kan benyttes.

Brevene må meget gerne omskrives og tilpasses virksomheden – vi skal dog henstille til, at hvis brevene benyttes i den originale form, så koordineres det med (navn udeladt, red.) for at sikre, at der ikke kommer enslydende breve til den samme politiker/organisation.”

Men inden man går i gang med at sætte teksten på brevpapiret, så bør man nok lige studere kampagneplanen, som også er vedhæftet. Her står blandt andet:

”Kampagneplan Gripen DK-team juli/august 2009:
1. Medlemmer af GripenDK-team modtager skabeloner til breve og sender dem af sted med almindelig post på virksomhedens eget brevpapir. Det er vigtigt, at brevet underskrives personligt af virksomhedens indehaver/adm. direktør.

2. Derudover bør virksomhederne sende en kopi af brevet/brevene til den lokale borgmester med et følgebrev, der har denne ordlyd:
”Kære Borgmester XX” Jeg fremsender til din orientering en kopi af et brev, som jeg i dag har sendt til Med lem af Folketinget (MF) XX. Det drejer sig om det foreløbige typevalg af nyt kampfly til Danmark, som også har betydning for vores virksomhed og arbejdspladserne i kommunen. Har du yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig”.

3. Et lignende brev kan også tilgå den lokale erhvervschef/formand for erhvervsrådet i kommunen.

4. Endelig kan der udsendes en pressemeddelelse til den lokale presse med følgende ordlyd:
” [Virksomhedens navn] har i dag henvendt sig til MF’er XX med opfordring til at tænke på de lokale arbejdspladser, når der skal vælges nyt kampfly til Danmark.

Et bredt flertal af folketingets partier har netop indgået et nyt forsvarsforlig for årene 2010 til 2014. I forbindelse med forliget er det besluttet, at Danmark skal opretholde en kampflykapacitet som en del af det danske forsvar. Det er også vedtaget, at de nuværende F-16 kampfly skal erstattes af nye på et tidspunkt. Det er hensigten at principbeslutningen om anskaffelse af nye kampfly, herunder foreløbigt typevalg, træffes i 2009.

Det valg der gavner vores virksomhed og de arbejdspladser vi har, vil være et valg af Saab’s Gripen NG som Danmarks næste kampfly. 62 danske virksomheder fordelt over hele Danmark er gået sammen og har etableret GripenDKteam. Vi er også deltager i GripenDKteam, da vi er af den opfattelse, at det samarbejde vi kan få med Saab AB er det bedste og det mest sikre for os. Saab AB er kendt for, at de altid leverer det modkøb de skal og i mange tilfælde mere i tillæg. Saab AB garanterer, at de vil gå op til 180% i Danmark i modkøb. Det betyder med andre ord, at for hver dansk krone der gives ud på at købe kampfly vil der komme ordrer tilbage for 1,80 krone fra Saab AB’s side til de danske virksomheder.

Dette har vi i dag gjort opmærksom på ved at sende et brev til vores lokale MF’er XX (og evt. XX).
For yderligere oplysninger kontakt:”

Så langt, så godt. Og nu til selve brevet.

”Kære [lokale folketingsmedlem]

Et bredt flertal af folketingets partier har netop indgået et nyt forsvarsforlig for perioden 2010 – 2014. I forbindelse med forliget er det besluttet, at Danmark skal opretholde en kampflykapacitet som en del af det danske forsvar. Det er også vedtaget, at de nuværende F-16 kampfly skal erstattes af nye på et tidspunkt. Det er hensigten at principbeslutningen om anskaffelse af nye kampfly, herunder foreløbigt typevalg, træffes i 2009.

Når det handler om at vælge afløseren for F-16 kampflyet er der én afgørende ting, som jeg gerne vil henlede din opmærksomhed på. Det handler om de muligheder for ordrer til flere danske virksomheder, som gør sig gældende, hvis man vælger et fly fra en producent frem for en anden.

Det er sådan lovgivningsmæssigt, at udenlandske leverandører, der skal levere forsvarsmateriel til forsvaret, skal indgå aftaler med Erhvervs- og Byggestyrelsen under Økonomi- og Erhvervsministeriet, før de kan underskrive en kontrakt med forsvaret. En sådan aftale kaldes en industrisamarbejdsaftale, men er bedre kendt som en ”modkøbsaftale”.

Industrisamarbejdsaftalen forpligter leverandøren til at lægge ordrer hos danske forsvarsrelaterede virksomheder for et beløb svarende til mindst 100 % af forsvarskontraktens værdi vedrørende forsvarsmateriel eller tjenesteydelser.
Den svenske virksomhed Saab AB, der producerer forsvarsmateriel, deltager sammen med Boeing og Lockheed Martin i konkurrencen om at blive leverandør til det danske flyvevåben, når de nuværende F-16 kampfly skal afløses. Såvel Saab AB med Gripen NG kampflyet som Boeing med deres F-18 Super Hornet skal overholde loven om modkøb, mens den tredje kandidat, Joint Strike Fighter (JSF), produceret af Lockheed Martin, har fået dispensation til ikke at skulle levere modkøb.

Jeg er som virksomhedsleder naturligvis interesseret i at der træffes en beslutning, der favner bredere og dermed gavner flere danske virksomheder, og er med til at sikre arbejdspladser i Danmark.

Saab garanterer 180% i modkøb
62 danske virksomheder fordelt over hele Danmark er gået sammen og har etableret det såkaldte GripenDKteam. Vi er også deltager i GripenDKteam, da vi er af den opfattelse, at det samarbejde vi kan få med Saab AB er det bedste og det mest sikre for virksomheden og dens medarbejdere.

Saab AB er ken
dt for, at de altid leverer det modkøb de skal og i mange tilfælde mere i tillæg. Saab AB garanterer, at de vil give op til 180% i modkøb i Danmark. Det betyder med andre ord, at for hver dansk krone der gives ud på at købe kampfly vil der komme ordrer tilbage for 1,80 krone fra Saab AB’s side til de danske virksomheder – eller samlet set et tocifret milliard beløb alt afhængig af det konkret antal nye fly, der anskaffes. Dette er efter min vurdering en ikke helt uvæsentlig faktor i den nuværende pressede økonomiske situation, som Danmark og mange virksomheder befinder sig i.

Jeg er opmærksom på, at beslutningen om anskaffelse af kampfly til det danske flyvevåben skal træffes på et tidspunkt, hvor samfundsøkonomien i alle vestlige lande er under pres. Det stiller ekstra store krav om gennemskuelighed samt teknisk og økonomisk sikkerhed. Jeg vil med dette brev blot være med til at sikre, at du som folketingsmedlem er opmærksom på det omfattende industrisamarbejde i projektet og kan være med til at træffe en beslutning på et fuldt oplyst grundlag.

Måtte du ønske yderligere oplysninger eller en uddybning af ovenstående, er du mere end velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen”

Brevet til den lokale Metal-afdeling er nogenlunde enslydende, og jeg vil derfor ikke gøre et langt indlæg længere ved at gengive det her.

Gripen slår naturligvis på deres stærke side – modkøbet, hvor de har skruet helt op for blusset og lover ikke bare 100 men 180 pct. modkøb. Noget de også gjorde i Norge, men som ikke hjalp dem synderligt. Finanskrise og lokale arbejdspladser er altid gode ”selling points” overfor den lokale folketingsmand, men det er ikke det, der gør udslaget i kampfly-konkurrencen. Jeg er ked af at sige det, men sådan er det. Forhåbentlig ikke. For det ville da være useriøst at have valgt fly ud fra industrihensyn og ikke militære hensyn. ”Vores kampfly blev skudt ned som fluer, men vores industri blomstrer”, nej vel.

PS: En flaske vintage portvin til den MF’er eller Metal-formand, der får flest enslydende breve :-) For de 62 virksomheder har ikke 62 forskellige MF’ere og Metal-afdelinger, som de skriver til.

This entry was posted in Alle indlæg, Indkøb af nye kampfly and tagged , . Bookmark the permalink.

0 Responses to Flyvende gør-det-selv-lobbyisme

  1. Anonymous says:

    Det er simpelthen god underholdning. Priceless!

    CI

  2. Valdemar says:

    hey berlingske har vist læst din artirkel
    http://www.berlingske.dk/article/20090806/danmark/708060064/

    PS hvorfor kan man ikke kommentere på din blog med firefox

  3. Anonymous says:

    ROFL…

    Hvis det er standarden for danske lobbyisters arbejde så er jeg seriøst bekymret.

    Hvad er rablet for SAAB? Der er mulgvis 62 medlemmer af Gripen DK Team. Men alle betydende forsvarsproducenter i DK har jo allerede hensigtserklæringer med alle producenter. Og kommunikationsfolk der kan skrive breve uden hjælp (tror jeg i det mindste).

    Terma og Systematic må have grinet deres et bagdel i laser.

    Ser vi på F16 programmet så var det vist både dyrt og dårligt at forsøge at gøre andre almindelige maskin og elektronik producenter til aerospace producenter. Og SAAB har stort set egene produkter der svarer til at det som de danske aerospace fabrikanter kan så her er ingen oplagte modkøbsprodukter.

    Hvis jeg var politiker så ville jeg spørge SAAB om hvor mange lande der har købt Gripen uden at dets politikere eller generaler er blevet beskyldt for bestikkelse? Og det på en helt anden skala end en uskyldig flyvetur i en Super Hornet.

    Og om hvordan man kan tjene penge hvis modkøbet skal overstige 100%?

    Cphmoose

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>