Gade tryglede om hurtig kampfly-beslutning

Som en af sine allersidste gerninger som forsvarsminister tryglede Søren Gade finans-, udenrigs- og økonomi- og erhvervsministeren om at træffe et typevalg i første halvår af 2010. Kun fire dage før sin afgang som minister, da han selv vidste han var på ud, skrev Søren Gade den 19. februar et meget usædvanligt brev til Claus Hjort og Lars Løkke, hvor han tiggede og bad om et typevalg af dansk kampfly nu. Det fremgår af en artikel i Weekendavisen fredag. 

I takt med oppositionens tilslutning til en udskydelse af typevalget begyndte ideen også at rodfæste sig blandt landets øverste embedsmænd, departementscheferne i Finans- og Statsministeriet. Forsvarsministeriets departementschef var, ifølge avisen, så belastet af sin rolle i diverse skandaler, at han ikke havde den fornødne pondus til at tale for et typevalg nu i den magtfulde kreds af departementschefer. Det er ofte her store investeringer og beslutninger skal bestå deres første test inden de løftes op i regeringens koordinationsudvalg, hvor de vigtigste ministre sidder.

Finansministeriets departementschef kunne, ligesom oppositionen, godt se det problematiske i at træffe beslutning om typevalg samtidig med massive nedskæringer på sygehusene og i kommunerne. Betalingen for kampflyene skal falde i flere rater med den første klump om mindst fem år og pengene skal findes inden for forsvarets normale rammebevilling. Men det ville vælgerne ikke kunne forstå. De ville fokusere på, at man talte om milliard-indkøb af fly samtidig med at regeringen befalede kommunerne at finde besparelser i metermål.  

Søren Gade satte sig derfor selv til tasterne fredag den 19. februar og skrev et to sider langt brev til topministrene. Et brev som hans embedsmænd frarådede ham at skrive, da journalister, bloggere og andet godtfolk dermed ville kunne søge aktindsigt i det. I øvrigt dybt problematisk at embedsmænd fraråder en minister at foretage en handling alene ud fra begrundelsen om, at noget dermed kan komme til offentlighedens kendskab. Det ligger meget godt i forlængelse af mine egne oplevelser med at søge aktindsigt hos Forsvarsministeriet. Men man kan ikke undgå at få mistanke om, at embedsmændene i det daglige gør meget for at camouflere deres arbejde så meget som muligt for offentligheden.

Ingen af de tre ministre svarede på Gades sidste øjebliks opråb, og i sidste uge blev udskydelsen offentliggjort.

Tilbage sidder jeg med spørgsmålet om hvorfor Søren Gade var så opsat på at få et typevalg nu. Det ville ikke kunne nås at blive forhandlet på plads på fire dage inden han forlod ministerkontoret, så han ville alligevel ikke være den minister, der sad ved bordenden ved forhandlingerne og efterfølgende præsenterede typevalget ved et velbesøgt pressemøde.

Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Indkøb af nye kampfly og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Gade tryglede om hurtig kampfly-beslutning

  1. Kenneth skriver:

    “Tilbage sidder jeg med spørgsmålet om hvorfor Søren Gade var så opsat på at få et typevalg nu.”

    Du är inte ensam om att undra detsamma… Vilken agenda har den gode Søren Gade, det spörjs. En annan politiker som verkar mer än lovligt intresserad av att det blir ett val av F-35 är den holländske vice försvarsministern Jack de Vries. Han verkar vara köpt med hull och hår av LM som han går på! Undrar vad han tänker när han läser nedanstående?

    AirForces Monthly 30 mars:

    “F-35 breaches ‘Nunn-McCurdy’

    The Pentagon has officially notified US Congress of the F-35 programme’s breach of cost limits.

    According to DoD Buzz, the Pentagon has officially notified US Congress of the F-35 Joint Strike Fighter programme’s breach of cost limits under the ‘Nunn-McCurdy’ legislation on March 25, requiring a complete review of the whole programme.

    There is little likelihood of F-35 being cancelled, as Secretary of Defense Robert Gates will undoubtedly argue there is no alternative to the multi-billion dollar fighter. What is likely is that procurement plans will be reviewed with fewer fighters bought for the US forces and a possible rationalisation of the versions planned, with the F-35B and F-35C both experiencing technical difficulties.

    This is the second time that the F-35 faces a Nunn-McCurdy breach – the first was in 2005 when the project was re-baselined after several redesigns forced through a weight-loss programme.

    A second visit to Congress will not be received well on Capitol Hill.”

    Källa: http://www.airforcesmonthly.com/view_news.asp?ID=1836

    Kan tänka mig att de på Capitol Hill inte blir speciellt glada. Har ni på LM löst klippkort här???

    Frågan är vilka ändringar (läs försämringar) som de kan tvingas att göra för att någorlunda hålla sig inom budgetramarna – förutom att köpa in färre plan förstås…

  2. Jeppe P. Trautner skriver:

    Andreas og Kenneth,
    Som WA citerede mig for:

    “Ifølge ph.d., ekstern lektor i forsvars- og sikkerhedspolitik ved Aalborg Universitet Jeppe Plenge Trautner er det økonomiske argument for en udskydelse imidlertid det dårligst tænkelige. Han mener, der lige nu er en gevinst at hente, fordi både Boeing og JSF har et enormt behov for synlig succes. Et hurtigt dansk typevalg har derfor en værdi for producenterne, der rækker langt ud over ordren på 30 danske fly.

    »Træffer vi et hurtigt typevalg, det vil sige senest i 2011-12, kan vi forhandle os til en gunstig pakke. Venter vi med at købe til om fire år eller senere, køber vi en færdig hyldevare, risikofrit og til fast pris. Der bliver ikke tale om en gunstig pakke med teknologisk udbytte. Især kan værdien af teknologioverførsel være enorm. Medbygger vi JSF, eller tager vi imod Boeings teknologipakke, vil hundredvis af danske ingeniører, programmører, teknikere og ledere arbejde med frontteknologi og nye produktionsteknikker, materialer og standarder og indgå i internationale faglige netværk. Den gevinst forbliver ikke i de få håndfulde danske virksomheder, der er knyttet til flyprojekterne, men vil i de efterfølgende årtier vandre rundt i dansk industri og til dens uddannelser. Værdien for Danmark af en sådan vidensindsprøjtning kan næppe prissættes. Mit gæt er, at teknologi-gevinsten, hvis den høstes i en fordelagtig flykøbspakke, med tiden ikke blot vil modsvare udgifterne til kampflyene, men bidrage med meget mere,« siger Jeppe Plenge Trautner , der efterlyser mere politisk mod end det, ministeren og forligspartierne har udvist i den aktuelle situation.

    »Konsulentrapporter og andet kaffegrums hjælper ikke, skal man have en tidlig køberpræmie og høste en industrigevinst, kræver det vilje og mod. Men det er ikke dansk politiks stærkeste side. Tværtom ryster knæene, og nogle fremstammer, at man ikke har råd til nye fly, og at et typevalg vil være ufolkeligt i en krisetid, selv om de udmærket ved, at flypengene ikke hugges fra børnehaverne, men tages af forsvarsbudgettet og forfalder i rater over flere år og først om en del år. Under et ganske let pres har forsvarsministeren derfor udsat beslutningen. Jeg mener, at Danmark taber på udsættelsen af typevalget. Vi får dels en dårligere handel med en ringere pakke, dels reduceres eller bortfalder teknologioverførslen. Men man fjerner risikoen, og det kræver hverken forstand eller mod,« siger Jeppe Plenge Trautner.

    Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men når der nu er stærke økonomiske og industripolitiske grunde til at foretrække et hurtigt typevalg, er det ikke strengt nødvendigt at insinuere at de danske og hollandske regeringer og forsvarsministre motiveres af konspiratoriske, militaristiske eller selvtjenende interesser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *