Rigsrevisor-smæk til JSF – igen, igen, igen…

Den amerikanske rigsrevision (GAO) kom i fredags med sin årlige gang smæk til JSF-projektet. Dette års statusrapport påpeger blandt andet, at udviklingen og testflyvningen halter stadig mere bagefter de tidsplaner, der blev lagt for bare få år siden. Desuden skal der mange flere mandetimer til at bygge hver enkelt testfly end først planlagt og driften af flyet forventes at blive dyrere end de F-16 fly JSF skal erstatte. Men ellers går det godt og send flere penge…

Jeg har plukket lidt af de ting fra rapporten, som jeg synes er mest interessant at bemærke.

Vi starter på side 9-10, hvor det kommer frem, at fordyrelserne og forsinkelserne kan gå ud over hvor mange fly man vil kunne levere og hvor meget de fly så kan. Det kan være de sidste finesser må vente til fremtidige opgraderingsprogrammer – som heller ikke er gratis:

“Recent independent assessments projected much higher costs for development and procurement and more testing time needed to ensure that the design and performance of each variant meets requirements and is operationally suitable. Cost increases and further delays pose a substantial risk that the program will not be able to deliver the quantities and capabilities in the time required by the warfighters. It is likely that either the dates for achieving initial operational capabilities must be delayed or the military services will have to accept less initial capability and defer some requirements to a future upgrade program.”

I 2001 anslog man udviklingsomkostningerne til USD 34 mia. med færdiggørelse i april 2012. I 2007 lød vurderingen på i alt USD 44 mia og en færdiggørelse i oktober 2013. Nu hedder det USD 49,3 mia. og finito i april 2016. Altså USD 15 mia. og fire års forsinkelse. Man kan tvivle på at det så pludselig stopper her og det ikke om et år hedder mere end USD 50 mia og 2017. De 49,3 indeholder således ikke udgifter til udvikling af en alternativ motor, kaldet F136. Hvis den skal færdigudvikles, kan man allerede nu regne med 1,6 mia. oven i hatten (side 10 – 11).  Man har i øvrigt allerede brugt 2,9 mia på den alternative motor og USD 7,3 mia. (en 50 pct. overskridelse) på den primære motor, kaldet F135 (side 12).

GAO vurderer nu at det amerikanske forsvars anskaffelse af 2443 JSF-fly vil beløbe sig til USD 273 mia. sammenlignet med en 2001-vurdering, der hed USD 196 mia. Det sender den forventede stykpris op fra USD 69 mio. til 112 mio. Over 100 mio. er i øvrigt også Pentagon’s seneste estimater (side 13).

At programmet hele tiden bliver mere og mere forsinket, kommer tydeligt til udtryk i denne oversigt (side 15):

                                                                           Dec 2007        Dec 2008        Jan 2010

Development Testing Complete                          Okt. 2012            Okt. 2013            Mar. 2015

Initial Oper. Test and Evaluation Complete          Okt. 2013            Okt. 2014            Jan. 2016

System Dev. and Demo. Phase Complete           Okt. 2013            Okt. 2014            Apr. 2016

Full Rate Production Decision                            Okt 2013             Okt. 2014            Apr 2016

På bare to år og to måneder skrider planen med 2,5 år i alle faser!!

Men hvad så, når man en gang har fået flyet (forventningens glæde er som bekendt den største). Spiller det så ikke bare? Nej, faktisk er der udsigt til en højere udgift per flyvetime for den konventionelle JSF-variant end de F-16 fly som JSF i stor stil skal erstatte (side 17). Særdeles interessant i en dansk sammenhæng, da vi jo netop opererer F-16 fly.

JSF’erne skal laves i tre versioner. En konventionel A-model til US Air Force, partnerlandene og måske også Danmark. En “short takeoff and vertical landing”-B-version til US Marine Corps og en hangarskibs-C-version til US Navy og to nye britiske hangarskibe. Antallet af mandetimer til produktion af hvert af de første 12 testfly er ikke faldet i den takt man havde forventet. Planen var at man fra produktionen af det første fly til fly nummer 12 skulle være gået fra 350.0o0 mandetimer per fly til 100.000 mandetimer. Man er dog kun nået ned på 200.000 mandetimer. GAO frygter, at det vil smitte af på hvor mange mandetimer det vil kræve at masseproducere flyene og dermed påvirke stykprisen og i sidste ende hvor mange fly de forskellige værn vil få råd til (side 19). Det er især samlingen af vingerne, der tager tid viser en tidsopgørelse fra færdiggørelsen af de første fem fly (side 20).

Test- og udviklingsaktiviteterne bliver hele tiden udhulet eller forsinket. I 2007 var det planen at have 14 testfly på vingerne i 2010. I 2009 var målet reduceret til 4 fly i 2010. I 2007 var målet at have fløjet 1400 testflyvetimer i sep. 2009, men primo 2009 var målet nu sat ned til 160 timer. Et mål man i januar 2010 ikke havde nået. Og sådan kan man blive ved. Se selv flere eksempler på side 27.

Lige som i de foregående års rapporter, advarer GAO om, at USA har anskaffet mere end 300 fly inden testflyvningerne er gennemført ved udgangen af 2014. De peger på, at designændringer undervejs i testfasen vil påvirke stykprisen for de fly man køber imens (side 34).

GAO-kritikken har ikke trukket de store overskrifter herhjemme, men det kommer ikke som den store overraskelse. Nyheden om rigsrevisor-rapporten kom ud på de danske webmedier som et yderst kort Ritzau-telegram meget sent fredag aften, mens nyheden med billeder af den første JSF’er, der lander og letter lodret, kom ud som videoklip på netaviserne fredag morgen. En begivenhed, der i 2007 blev planlagt til 1. kvartal 2009. Så fint ser det ud, men mere end et år forsinket er det også.

This entry was posted in Alle indlæg, Indkøb af nye kampfly and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Rigsrevisor-smæk til JSF – igen, igen, igen…

  1. Pingback: Lockheed Martin: Rigsrevisorerne kan ikke regne | andreaskrog.dk

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>