Come Fly With Me

I midten af juni lander to F-18 Super Hornet-fly fra US Navy i Danmark. Formålet med de to flys besøg er blandt andet at give udvalgte VIP-personer en lille bagsæde-tur.

Hvornår flyene lander, hvorhenne de lander og hvem der bliver tilbudt en tur, vil Boeing ikke ud med. De vil heller ikke ud med hvilken kategori af personer man inviterer (politikere, embedsmænd, industrifolk, journalister, andre stakeholdere), hvor lang tid hver flyvetur vil vare, hvad CO2 udslippet er ved en sådan tur og hvad udgifterne er til fuel. ”Boeing giver ikke yderligere oplysninger om flyvningerne,” lyder det korte “uddybende” svar, der følger i kølvandet på dette kortfattede statement fra selskabet:

”Formålet med flyvningerne er at give potentielle kunder mulighed for at opleve den flyvemaskine de er interesseret i at købe – hvilket er helt normal praksis i luftfartsindustrien.”

En forklaring der er rimelig langt ude. For det vil formentlig være VIP-personernes første tur i et jagerfly nogensinde og de har derfor ikke skyggen af kvalifikationer til at vurdere om det er et godt fly eller ej. Folkene fra Projekt Nyt Kampfly har i øvrigt for længst prøvefløjet maskinen gennem flere dage. Nej, det handler om ren og skær smørelse, og at bruge flyet som trækplaster til at få politikerne ud af kontorerne til endnu en salgstale.

Tilbuddet om en flyvetur er efter min mening et forsøg på at få politikerne til at glemme de dårlige sider af F-18. Når politikerne ser F-18 nævnt i den militære anbefaling eller andre steder under forhandlingerne, så skal de gerne associerer det med den dejlige flyvetur over Sjælland som de fik.

Selvom den slags arrangementer er ”helt normal praksis i luftfartsindustrien, så er Boeing som nævnt ikke meget for at fortælle om det. Vi ved kun at der bliver tale om 10-12 ture og at man har en liste på op til 100 potentielle personer, som man overvejer at tilbyde en tur. Et godt bud på de 12 øverste på den liste er forsvarsministeren, forsvarsordførerne og finansordførerne fra de fem centrale partier i forhandlingerne samt forsvarschefen, som nok bør holde kalenderen åben i dagene op til den 16. juni, hvor Paris Airshow starter. Flyene er nemlig på vej hertil.

Men vil de overhovedet med på en flyvetur?
Forsvarsministeren svarede mig i en mail:

”En tur i et kampfly giver en som mig en god fornemmelse af, hvilke arbejdsvilkår vores jagerpiloter har, samt hvilke forhold der gør sig gældende under flyvning i moderne kampfly. Jeg har ved to tidligere lejligheder fået såkaldte bagsædeture i forsvarets F-16 fly og oplevet pilotens arbejdsvilkår på egen hånd. I relation til evalueringen af de tre kampflykandidater har det ingen betydning, om jeg har fløjet i det pågældende fly eller ej. Den del af evalueringen udføres af forsvaret ved brug af personel med pilotmæssig baggrund. Netop da jeg har prøvet at flyve i et moderne kampfly vil mit svar afhænge meget af, om der er andre, der eventuelt kunne have mere gavn af at få en tur. Derudover vil det naturligvis afhænge meget af, hvilke andre aftaler, jeg måtte have i min kalender.”

Hos de menige folketingsmedlemmer er holdningerne meget blandede:

”Ja hvis jeg havde tid og mulighed. Sige ja fordi enhver ny viden, erfaring og “oplevelse på egen krop” kan være med til – men gør det ikke altid – at give et endnu bedre beslutningsgrundlag….og så får man også mulighed for at snakke med/udspørge piloten om hans erfaringer med dette og andre fly.”

”Nej. Jeg bryder mig ikke om at flyve og kan ikke se at det forbedrer mit beslutningsgrundlag at få en flyvetur.”

”Jeg ville sige ja. Af ren og skær nysgerrighed. Tror ikke det i sig selv ville påvirke min holdning eller stilling ift. endeligt valg, da jeg ikke er flyver eller teknisk ekspert.”

”Det ville jeg ikke nu da købet af nye fly er udsat, så det giver ingen mening at prøveflyve dem på nuværende tidspunkt.”

En indvier os i sine svære overvejelser:

”Jeg har faktisk fået tilbud fra to af producenterne, men jeg ved ikke helt om jeg tager imod tilbuddene. Jeg har lige nu følgende overvejelser:
1: Drengen/manden i mig vil naturligvis meget gerne have en tur.
2: Politikeren synes det er lige i overkanten, at modtage en sådan “gave” fra potentielle leverandører til det offentlige.
3: Forsvarsordføreren er ikke sikker på, at han vil være i stand til fagligt at bruge sådanne ture i forbindelse med den endelige beslutning om nyt kampfly.”

Den anden producent der skulle have tilbudt den pågældende politiker en tur er SAAB Gripen. Her husker man dog kun at have tilbudt Søren Gade en tur – som han takkede nej til.

Jeg har ingen intention om eksempelvis at udstille de politikere der godt kunne tænke sig en tur, da jeg vil lade det være helt op til dem selv at afgøre om de vil det. Derfor er der ikke navne på de forskellige svar. For mig handler det her om Boeing og deres forsøg på få gemen smørelse til at virke som fagligt relevant input.

Da Boeing havde to fly i landet i februar og afholdte en reception i Københavns Lufthavn med flyene som festens midtpunkt, var det led i en verdens-tour til potentielle køberlande som Danmark, Grækenland og Singapore. På den tur fik i alt 24 VIP’er fra forskellige lande en tur – men ingen danskere.

Men er du ikke bare misundelig?
Jo, man skal være temmelig impotent for ikke at blive misundelig på folk, der bliver tilbudt en tur i et jagerfly. Jeg ville sige ja med det samme uden den mindste tøven. Men nu skal jeg (desværre) heller ikke være med til at bestemme hvilket fly der skal vinde. Det skal de politikere, som sandsynligvis står øverst på Boeings liste. Og derfor handler det ikke om at de skal have en uskyldig prøvetur, så de kan se hvad det er de køber. Nej, det handler om at Boeing spiller på alle de tangenter de har og udnytter at der bor en lille fartglad dreng inde i de fleste mænd.

Men det er vel ikke meget anderledes end den 4-dages tur til USA som du var på, betalt af Boeing?
Jo. Igen skal jeg ikke træffe den endelige beslutning (behøver vi træde i det?). I kraft af min journalistiske uddannelse og erfaring havde jeg netop kvalifikationerne til at deltage i en sådan tur. Politikerne besidder som nævnt ikke de kvalifikationer, der gør dem i stand til at vurdere om F-18 er et godt fly at flyve i eller ej.

This entry was posted in Alle indlæg, Indkøb af nye kampfly and tagged . Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>